Dag #44 av 45 Dagar On Tour med Småföretagarnas Riksförbund.
Dag 44 av 45 Dagar On Tour
Under 45 Dagar On Tour stannar Mats Eriksson inom Höganäs Kommun för att höra från småföretagare på den ort där förbundet har sina rötter om hur dessa upplever förankringen till den lokala politiken och de lokala tjänstemännen/kvinnorna. Mats träffar Johan Fritzell, Holy Smoke BBQ.
Liksom genom tidigare bevakningar av Höganäs Kommun med bland annat Småföretagarindex och Attitydresan briljerar denna lilla kommun i sitt engagemang och sättet man ställer upp lösningsorienterat för sina småföretagare. Johan som bytte bransch för 8 år sedan hade själv förbehåll om hur det skulle vara att kliva in i det lokala stadshuset för att gå in i en bransch som är känd att vara tillståndstung där i stort sett kommunens alla avdelningar berörs och flätas in. Historien om Holy Smoke BBQ och deras resa finner ni här: KLICKA LÄNK.
Johan delar inte bara sin historia till oss, utan också till många kollegor som kommer på besök från andra delar av landet för att inspireras. Många kollegor förundras över de lokala lösningar man har funnit och implementerat. För att vara en verksamhet som under sin säsongshöjdpunkt kan servera 1500 personer och fungera dygnet runt med minimum 24h planering av kök ställer man höga krav på sin restauratör, men också hur denna ska förhålla sig till t.ex. livsmedelslagstiftningen rent praktiskt. Här menar Johan att kommunens engagemang i frågan, från att både vara ett litet serveringsställe till att under högsäsong gå på nästan industriell nivå, har varit exemplariskt – ”service-minded mind-set” för att kunna bolla med kommunen och finna lösningar på en helt annan nivå i Höganäs Kommun. Vi har också observerat genom vår resa att denna inställning när det gäller småföretagande på kommunal nivå är en viktig del av det recept som möjliggör att verksamheter kan växa och frodas oavsett säsong eller situation för att snabbt och flexibelt ställa om oavsett marknaden, situation eller behov.
Som Johan själv säger: ”BBQ är enkelt, antingen lyckas man eller misslyckas man. Allt runt omkring är utmaningen”. Johan är ödmjuk för sin BBQ som Mats anser vara en konst som smakar gudomligt, men vi liksom många andra småföretagare förstår bilden Johan målar upp för oss. Det ska vara enkelt att driva företag oavsett om man är bilmekaniker eller restauratör. Man ska inte utsättas för onödigt regelkrångel utan att kunna få hjälp eller mötas av fel attityd från kommun, instans eller myndighet som ska hjälpa, men i vissa fall istället stjälper. Vi kommer fortsätta vårt arbete med att lyfta upp guldkorn som Höganäs Kommun för att andra ska kunna följa och brygga attityden till småföretagande på kommunal nivå över hela landet oavsett hur företagarens eller kommunens villkor ser ut.
Vi tackar Johan och Holy Smoke BBQ för besöket och önskar de tillsammans med Höganäs Kommun fortsatt framgång med att etablera goda föredömen för småföretagandet.
I samarbete med En Företagares Vardag
Relaterade uppdateringar:
HUR KAN DU STÖTTA VÅRT ARBETE?
Småförtagarnas Riksförbund är en politiskt obunden aktör som kämpar för småföretagarnas villkor för att kunna driva sin verksamhet på ett enkelt, tryggt och lönsamt sätt.
öppna värdegrunder
Lista källor
Vi väljer att arbeta på ett sådant sätt där vi listar alla våra källor för att möjliggöra granskning av vårt arbete på ett transparent sätt.
Öppen data
All informations ska enkelt kunna källas, granskas och ställas mot varandra för att kunna härledas på ett enkelt sätt i den politiska processen och dess beslutsvägar.
Creative Commons
Vi uppmanar till spridning utav vårt material under "creative commons" där vi gärna ser till att du källar och länkar till denna sida och förbundets arbete.
Publicering
All information kommer att publiceras på flera kanaler för att på ett enkelt sätt kunna leda till kunskapsdelning i ett upplysningssyfte.
Kontribuera
Du kan vid vilket tillfälle som helst kontakta oss för att kunna kontribuera till detta arbete. Du kan kontakta oss via telefon eller e-post.
Beslutsunderlag
Vårt arbete ska kunna användas som korrekt beslutsunderlag i hur du som småföretagare ska kunna manövrera i politiska beslut, men även i hur du ska kunna komma att påverka genom din konsumtion och opinion.