Ett hållbart företag består egentligen av flera saker. Det är ett företag där miljöhänsyn, socialt engagemang och lönsamhet vävs samman. Att driva sitt företag så hållbart som möjligt är självklart viktigt ur flera aspekter och därmed behöver man arbeta med det på olika sätt. Bland annat så behöver du säkerställa att det du gör i din egen verksamhet är hållbart men du behöver också, för att göra en så stor skillnad som möjligt, säkerställa att även din affärsmodell, dina kunder och dina underleverantörer arbetar hållbart. Vilka delar man behöver fokusera mest på är såklart individuellt för varje företag men det finns ett par generella saker man kan göra för att arbeta mer hållbart.
3 tips för ett hållbart företagande
Gå igenom hur verksamheten verkligen ser ut idag
Börja med att gå igenom hur ditt företag fungerar idag. Hur driver du verksamheten, vilka leverantörer har du, hur arbetar dem? Vilka material använder ni idag och skulle det gå att byta/förändra dessa på något sätt för att göra produkten eller tjänsten mer hållbar? Går det att återanvända avfall eller rester? Kan förpackningarna återanvändas eller bytas ut?
Gör hållbarhetsarbetet till en del av företaget
Att involvera din personal i hållbarhetsarbetet är något som ni alla vinner på. Ta fram en miljöpolicy för företaget och gå igenom denna med dina anställda. Planera in möten, månadsvis eller halvårsvis, där ni går igenom hur hållbarhetsarbetet fungerar i praktiken. Ta in tankar och idéer från din personal gällande vad mer ni vill och kan göra. Ta även med hållbarhetstänket i produktions- och tjänsteutvecklingen. Kan nya produkter eller tjänster designas för att bli mer hållbara och återanvändbara? Kan man få till samarbeten mer lokalt så produktion och tillverkning kan ske nära?
Sätt realistiska mål för ert hållbarhetsarbete
Som alltid så är målsättning ett bra sätt för att säkerställa att man aktivt arbetar för något. Genom att sätta mål och även redovisa hur hållbarhetsarbetet går så stärker ni förutsättningarna för att lyckas. Det skapar också transparens och trovärdighet gentemot både kunder, personal och leverantörer. Börja i en liten skala med er målsättning så blir det inte lika svårt att lyckas. Det kan handla om att ni slutar använda engångsartiklar, satsar på elbilar eller går en kurs i miljötänk tillsammans.