EU:s dataskyddsförordning General Data Protection Regulation (GDPR) trädde i kraft den 25 maj 2018 och innebär hårdare krav på hur personuppgifter behandlas på webben. Syftet med GDPR är att värna om rätten till integritet och privatliv och precis på samma sätt som du har rätt att låsa dörren till ditt hem ska du ha rätt att välja vilka du vill släppa in i ditt privatliv på nätet.
Att hålla sig uppdaterad inom riktlinjerna för GDPR är dock lättare sagt än gjort och det är mycket att sätta sig in i. Luxemburgs dataskyddsmyndighet har utfärdat böter på 746 miljoner euro, cirka 7,6 miljarder kronor, till Amazon på grund av att man behandlat personuppgifter fel. Amazon själva anser att beslutet är felaktigt och har för avsikt att överklaga men oavsett så är det en tydlig markering till alla företag där ute, stora som små, att man tar GDPR på största allvar.
Vi rekommenderar alla småföretagare att se över hur ni hanterar GDPR i företaget idag för att undvika tråkiga böter framöver!
Källa: Computersweden