Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Nyföretagandet går starkt nedåt

Statistik från Bolagsverket, sammanställd av Visma Spcs visar att under det första halvåret 2023 minskade antalet nystartade företag i landet med 18 procent om man jämför med samma period förra året. Men redan 2022 började minskningen att synas, kriserna runtom i världen bidrog, och antalet nya företag som startades minskade med sex procent jämfört med 2021.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag och vanligtvis ökar nyföretagandet i samband med att konjunkturen blir sämre. Nu avskräcker höga räntor och elkostnader många, därför måste regeringen se över trygghetssystemen så att fler vågar ta steget till eget, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs, på visma.se.

Värmland, Södermanland och Jämtland ligger i toppen av listan med en minskning av nystartade företag på 25, 23 och 22 procent. Parallellt visar en Sifo-undersökning att var tredje svensk har en dröm om att öppna eget och att det som hindrar dem är att det inte känns ekonomiskt tryggt.

– Småföretagen är landets ryggrad och bidrar med var tredje skattekrona till kommunerna. Nu måste regeringen se till att företagare får ett lika bra skyddsnät som anställda så att fler ska vilja och våga starta eget, säger Boo Gunnarson, på visma.se.

Trots att läget ser dystert ut inom många branscher finns det några som det går bättre för.

– Det startas ett rekordlågt antal nya företag inom många branscher just nu. Det är få som vågar ta risken att starta nytt till följd av minskade försäljningsvolymer och ökade omkostnader såsom lokaler och räntor. Samtidigt så är det tydligt att det faktiskt också finns vinnare på den här marknaden – flera företagssegment såsom viss turistindustri och gränshandel har presenterat positiva resultat i sommar. Även nischade områden inom handeln går just nu väldigt bra såsom mode inom second hand. Här handlar det om timing, läge och demografisk zon. De entreprenörer som lyckas kapitalisera på dessa kanske något mer nischade behov är vinnare på den här marknaden den närmsta tiden framöver, säger Johanna Blomé, ekonom på UC.

visma.se, uc.se

Denna artikel är sedan tidigare publicerad i Bra Affärer

Rulla till toppen