En komponent kan idag kosta upp till tio gånger mer
Många, bland annat, biltillverkare har haft det väldigt tufft på sistone när de drabbats av stor komponentbrist och leveransproblem till följd av pandemin. Det är långa leveranstider och stor efterfrågan vilket har lett till mycket höga priser. En komponent kan idag kosta upp till tio gånger så mycket som förut eftersom det säljs till den som betalar mest och därmed även påverkar marknadsvärdet.
Påverkar långt ner i tillverknings- och försäljningsled
Det är dock inte bara de stora verkstäderna som har fått problem av bristerna utan påverkar även längre ner i både tillverknings- och försäljningsleden. I en intervju med Dagens PS berättar Per-Anders Emilson som är styrelseordförande i komponentdistributörsbolaget P-A Emilson om hur de stora bolagen säkrar sina leveranser med långa kontrakt. Mindre bolag som inte har samma ekonomiska muskler riskerar därmed att hamna längre bak i kön.
Läs hela artikeln HÄR.