Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Statskontoret följer upp regelförenkling

Statskontoret har fått i uppdrag av regeringen att följa upp hur långt berörda myndigheter har kommit i arbetet med att tillämpa förordningen (2018:1264) om digitalt inhämtande av uppgifter från företag.

Förordningen ska minska den börda som små och medelstora företag upplever när de lämnar uppgifter till myndigheterna. Tanken är att företag bara ska behöva lämna sina uppgifter en gång till en myndighet där det är möjligt och relevant. Detta innebär att myndigheterna ska kunna dela grundläggande uppgifter om företaget så att företagare inte behöver ange samma uppgifter i kontakten med olika myndigheter.

Statskontoret ska göra en övergripande kartläggning av hur långt alla berörda myndigheter kommit i arbetet och göra en fördjupad beskrivning och analys av hur ett urval av de berörda myndigheterna har arbetat med att tillämpa förordningen.

Utifrån kartläggningen och analysen ska Statskontoret också föreslå åtgärder som regeringen kan vidta för att öka takten i genomförandet av förordningen hos berörda myndigheter. Statskontoret ska även föreslå åtgärder för att förstärka samordningen och samverkan mellan myndigheterna, och redogöra för de kostnader som förslagen kan ge upphov till för berörda myndigheter och hur dessa ska finansieras. Där det är relevant ska Statskontoret också redogöra för eventuella kostnader och administrativa bördor för företag.

Inom uppdraget har Statskontoret bland annat kontakt med olika branschorganisationer som Småföretagarna, Företagarna och Svenskt Näringsliv samt myndigheter. Statskontoret ska rapportera uppdraget till regeringen senast den 30 april 2023.

Denna artikel är sedan tidigare publicerad i Bra Affärer

Rulla till toppen