MÄnga företagare upplever nu en tuffare ekonomisk verklighet. Kostnaderna ökar och orderingÄngen minskar samtidigt som de egna kunderna fÄr allt svÄrare att betala sina fakturor i tid. Det sistnÀmnda kan vi hjÀlpa till med. Som medlem i SmÄföretagarnas Riksförbund har du tillgÄng till Nordbros inkassotjÀnst.
Den bÀsta tidpunkten att hantera obetalda fordringar Àr alltid nu
Det Ă€r vĂ€ldigt frustrerande att se sina kundfakturor ligga obetalda vecka efter vecka samtidigt som de egna leverantörsfakturorna mĂ„ste betalas. Men för mĂ„nga företagare tar det emot att jaga Ă„terkommande kunder om betalning nĂ€r man vet att deras verksamhet lider lika mycket eller mer Ă€n den egna. Det resulterar ofta i att pĂ„minnelse efter pĂ„minnelse skickas utan resultat. Men gör man sin kund en tjĂ€nst genom att lĂ„ta skulden ligga med tickande dröjsmĂ„lsrĂ€nta? Nej, ett försök att vara snĂ€ll och avvakta att driva in skulden Ă€r i regel en riktig björntjĂ€nst, sĂ€rskilt nĂ€r det rör sig om periodvis Ă„terkommande fordringar och Ă„terkommande kunder. Det Ă€r enklare att ta tag i en mĂ„nadshyra hĂ€r och nu Ă€n ett halvĂ„rs hyror och dröjsmĂ„lsrĂ€nta lĂ€ngre fram i tiden. Det kan ocksĂ„ förenkla att ta hjĂ€lp av en extern, neutral part sĂ„ att du som företagare kan fokusera pĂ„ trevligare saker â exempelvis de kunder som faktiskt betalar i tid.
Ett gÀldenÀrsvÀnligt inkasso
Som inkassobolag Ă€r vi pĂ„ Nordbro AB bundna av âGod Inkassosedâ, ett regelverk avsett att skydda gĂ€ldenĂ€rernas, det vill sĂ€ga de betalningsansvarigas, intressen. Syftet med regelverket Ă€r att sĂ€kerstĂ€lla att inkassering sker pĂ„ ett professionellt och respektfullt sĂ€tt. Nordbro AB har framför allt Ă€garledda bolag som kunder vilket i mĂ„nga fall betyder att det finns en mer personlig relation mellan fordringsĂ€garen och den betalningsansvarige. Vi Ă€r vĂ€l medvetna om att den hĂ€r personen eller bolaget en gĂ„ng varit din kund och mycket vĂ€l kan bli det igen. VĂ„ra jurister och handlĂ€ggare har mĂ„ngĂ„rig erfarenhet och Ă€r vana vid alla sorters konversationer; upprörda, besvikna, ledsna men Ă€ven glada i de fall dĂ€r nĂ„gon Ă€ntligen fĂ„r kontroll över sin ekonomi och hittar lösningar.
Inkassoprocessen â sĂ„ fungerar den
Innan vi pÄbörjar inkassoprocessen vill vi gÀrna att faktura och minst en pÄminnelse har skickats till kunden. Detta för att en faktura kan försvinna med posten och det sÀllan tas emot vÀl om den första betalningsuppmaningen er kund fÄr Àr ett inkassokrav. DÀrefter Àr det fritt fram att registrera kravet via vÄr kundportal.
Inkassoprocessen inleds med att Nordbro skickar ut ett inkassokrav. Ett inkassokrav Àr en starkare pÄminnelse om att en faktura Àr obetald med information om att den kan komma att skickas vidare till Kronofogden om betalning inte Àr oss eller fordringsÀgaren tillhanda inom 14 dagar. Under de 14 dagarna finns ocksÄ en möjlighet för gÀldenÀren att höra av sig pÄ nÄgot sÀtt exempelvis för att komma överens om en amorteringsplan eller stÀlla frÄgor om fordran. I detta lÀge har det inte uppstÄtt nÄgon betalningsanmÀrkning som belastar din kund. Kunden har bara givits en extra chans att göra rÀtt för sig.
Om Nordbro inte fÄr nÄgon reaktion pÄ inkassokravet Àr nÀsta steg att det inhÀmtas en kreditupplysning varpÄ en av vÄra handlÀggare gör en bedömning av din kunds kreditvÀrdighet för att ta stÀllning till hur Àrendet ska hanteras vidare. Oftast Àr nÀsta steg att vi skickar en ansökan om betalningsförelÀggande till Kronofogdemyndigheten, dÄ det Àr det mest effektiva och prisvÀrda sÀttet att krÀva in betalning. Din kund fÄr dÀrefter ytterligare en möjlighet att betala frivilligt eller invÀnda om denne menar att kravet Àr felaktigt. Sker inte detta fastslÄr Kronofogden betalningsskyldigheten genom att utfÀrda ett utslag. Utslaget kan dÀrefter verkstÀllas, vilket innebÀr att Kronofogden fÄr i uppdrag att driva in fordran exempelvis genom att mÀta ut pengar pÄ konton, lön eller Äka till den betalningsskyldige för att hitta tillgÄngar som kan utmÀtas pÄ plats.
Förutom att hantera hela processen hos Kronofogden hjÀlper vi till med att administrera amorteringsplaner, ha kontakt med konkursförvaltare, företagsrekonstruktörer eller budget- och skuldrÄdgivare om det blir aktuellt. Om din fordran rör en hyresskuld för en bostad eller lokal hjÀlper vi till Àven till med att avhysa din hyresgÀst. Eftersom Nordbro bÄde Àr ett inkassobolag och en juristbyrÄ bistÄr vi gÀrna med juristtjÀnster om din fordran blir bestridd. För bestridda fordringar pÄ mindre belopp har vi en sÀrskild tjÀnst, Nordbros SmÄmÄlstjÀnst, dÀr vi i stÀllet för att debitera juristens nedlagda tid behÄller en del av det belopp som vi har lyckas driva in.
Logga in och anvÀnd inkassotjÀnsten
Vill du ocksÄ ansluta ditt företag till Nordbros inkassotjÀnst? Som medlem i SmÄföretagarnas Riksförbund kan du i inloggat lÀge fylla i dina kontaktuppgifter i ett formulÀr sÄ fÄr du inloggningsuppgifter via e-post sÄ fort er anmÀlan har behandlats. Det kostar dig ingenting att skicka inkassokrav via Nordbro. Under Àrendets hantering kan kostnader tillkomma, sÄ som avgifter för Kronofogden, men de lÀggs samtidigt pÄ din kund sÄ tanken Àr att du, om din kund betalar, inte har behövt betala nÄgot extra för vÄr hantering. Se mer information hÀr.
Emma Eldrup, jurist och utvecklingschef inkasso
Denna artikel Àr sedan tidigare publicerad i Bra AffÀrer