Vi träffar Annette Andersson, VD i familjeföretaget Anderssons Rörservice, hennes son Henrik och dotter Zara. Föräldrar Annette och Göran startade upp företaget 1986 och har varit medlemmar i Småföretagarnas Riksförbund sedan start 2010.
Sonen Henrik berättar att det var en självklarhet för honom att börja jobba i familjeföretaget redan som 18-åring år 1995. För dottern Zara var det inte lika självklart. Hon har rest och studerat men tillslut har även hon landat i företaget. På Anderssons Rörservice är gemenskapen kärnan i allt. Zara berättar att det är viktigt att det ska vara familjärt, högt i tak och schyssta puckar eftersom de utför sitt arbete i människors hem.
Trots den familjära andan har de svårigheter att hitta nya anställda. De upplever avsaknad av både kompetens och ambition. För att åtgärda detta behöver statusen på hantverkaryrken öka bland ungdomar. I nuläget är det ett sistahandsval för många unga som inte har betyg att välja något annat. Detta beskrivs som en central anledning till att det finns ett bristande engagemang för yrket bland ungdomar. Det finns också en missuppfattning kring yrkets komplexitet. Zara berättar att rörmokaryrket kräver mycket kunskap och tar flera år att lära sig.
För att skapa förutsättningar för att fler ska komma in i hantverkarbranschen behövs även fungerande lärlingssystem. Deras erfarenhet av att ha haft lärlingar är att det fungerat i varierande grad beroende på lärlingens ambitionsnivå. Det utgör dessutom en kostnad för företaget och tar mycket tid. Därför föreslår de bland annat ökat bidrag för ett skapa ett fungerade lärlingssystem. Vi på Småföretagarnas Riksförbund anser detta vara en central fråga för företagare. Vi har dels tagit pulsen på riksdagspartierna vad gäller just lärlingssystem i vår Valspecial och även vidare lyft och diskuterat problematiken på vår hemsida.
På Anderssons Rörservice är de trots kostnaderna öppna för att ta emot nya lärlingar. Det är ett viktigt yrke som lider av stor kompetensbris. Med ökad status för yrket samt fungerande skolväsen och lärlingssystem kan det bli en positiv vändning. Väl sammanfattat står följande skrivet på väggen inne hos Anderssons Rörservice; “Om du tycker att en bra hantverkare är dyr, prova en dålig.”
I samarbete med En Företagares Vardag.