Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Konceptet var redan byggt för att klara sig i lÄgkonjuktur

Konceptet Brödernas startades av Joakim Wiklander Är 2017. Resan strÀcker sig dock lÀngre tillbaka Àn sÄ och pÄbörjades redan för tio Är sedan. Mycket har hÀnt men glöden och engagemanget gÄr inte att missa nÀr Joakim pratar om verksamheten. Konceptet Àr enkelt, man ville bygga upp en organisation som klarar sig i lÄgkonjunktur och som inte Àr beroende av personal eftersom det Àr nÄgot som ofta Àr svÄrt att hitta i branschen. Man ville ocksÄ hitta ett bra sÀtt att fÄ kontroll över rÄvaror och priser eftersom marginalerna Àr nÄgot man stÀndigt arbetar mot i branschen. Det skulle helt enkelt vara ett sÄ bra koncept och med sÄ bra rÄvaror att egentligen vem som helst ska kunna gÄ in och stÀlla sig i köket och leverera direkt.

Eftersom konceptet redan var anpassat för lÄgkonjunktur sÄ kunde Bröderna sÀtta full fart och se möjligheterna med pandemin istÀllet för alla svÄrigheter, som sÄklart ocksÄ kantade verksamheten. I efterhand Àr det ett beslut som Joakim kÀnner sig vÀldigt glad över, bland annat för att sÄ mÄnga tvekade att starta och dÄ kunde Brödernas ta marknadsandelar och bygga lÄngsiktigt.

Brödernas öppnade sin första restaurang 2018 och nĂ€r Mats trĂ€ffar Joakim Ă€r han mitt uppe i en flytt till det nya kontoret belĂ€get pĂ„ Östermalm. Joakim och hans team Ă€r en förebild för hur en restaurangverksamhet bör arbeta och tĂ€nka, prestigelöst och med full fokus pĂ„ vad gĂ€sterna egentligen vill ha:

  • VĂ„ra burgare Ă€r pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet, om 10 Ă„r om folket ute i landet vill ha det pĂ„ ett annat sĂ€tt dĂ„ fĂ„r vi anpassa oss efter det. DĂ„ kan inte vi sitta och tycka att det hĂ€r Ă€r det bĂ€sta utan det Ă€r kunderna och gĂ€sterna som bestĂ€mmer vad det Ă€r man vill ha, det Ă€r inte vi, i det lĂ„nga loppet, sĂ€ger Joakim.

Joakim och konceptet Bröderna Àr en framgÄngssaga som verkligen tagit sig igenom tuffa tider trots svÄrigheter med finansiering pÄ grund av pandemin. Hans rÄd till andra smÄföretagare Àr att tro pÄ sig sjÀlv och sin produkt, Àr den bra sÄ blir det bra.

Stort tack Joakim och Brödernas för en inspirerande intervju och fortsatt lycka till pÄ er resa. Vi hoppas att glöden och engagemanget fortsÀtter vÀxa sÄ vi fÄr se er pÄ Ànnu fler platser i landet!

I samarbete med En Företagares Vardag.

Rulla till toppen