Konceptet Brödernas startades av Joakim Wiklander år 2017. Resan sträcker sig dock längre tillbaka än så och påbörjades redan för tio år sedan. Mycket har hänt men glöden och engagemanget går inte att missa när Joakim pratar om verksamheten. Konceptet är enkelt, man ville bygga upp en organisation som klarar sig i lågkonjunktur och som inte är beroende av personal eftersom det är något som ofta är svårt att hitta i branschen. Man ville också hitta ett bra sätt att få kontroll över råvaror och priser eftersom marginalerna är något man ständigt arbetar mot i branschen. Det skulle helt enkelt vara ett så bra koncept och med så bra råvaror att egentligen vem som helst ska kunna gå in och ställa sig i köket och leverera direkt.
Eftersom konceptet redan var anpassat för lågkonjunktur så kunde Bröderna sätta full fart och se möjligheterna med pandemin istället för alla svårigheter, som såklart också kantade verksamheten. I efterhand är det ett beslut som Joakim känner sig väldigt glad över, bland annat för att så många tvekade att starta och då kunde Brödernas ta marknadsandelar och bygga långsiktigt.
Brödernas öppnade sin första restaurang 2018 och när Mats träffar Joakim är han mitt uppe i en flytt till det nya kontoret beläget på Östermalm. Joakim och hans team är en förebild för hur en restaurangverksamhet bör arbeta och tänka, prestigelöst och med full fokus på vad gästerna egentligen vill ha:
- Våra burgare är på det här sättet, om 10 år om folket ute i landet vill ha det på ett annat sätt då får vi anpassa oss efter det. Då kan inte vi sitta och tycka att det här är det bästa utan det är kunderna och gästerna som bestämmer vad det är man vill ha, det är inte vi, i det långa loppet, säger Joakim.
Joakim och konceptet Bröderna är en framgångssaga som verkligen tagit sig igenom tuffa tider trots svårigheter med finansiering på grund av pandemin. Hans råd till andra småföretagare är att tro på sig själv och sin produkt, är den bra så blir det bra.
Stort tack Joakim och Brödernas för en inspirerande intervju och fortsatt lycka till på er resa. Vi hoppas att glöden och engagemanget fortsätter växa så vi får se er på ännu fler platser i landet!
I samarbete med En Företagares Vardag.