Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Vintersäsongens småföretagare om elkrisen

Jonas driver fjällhotell i Sälen genom olika kriser och har trots det en positiv inställning.
– Det där med hur dagen ska bli det kan man bestämma på morgonen redan, att bestämma sig att det här ska bli bra så blir det oftast bra, säger Jonas.

Mats träffar Jonas som är en av ägarna till Olarsgården, ett fjällhotell i Sälen som funnits sedan 1940 talet. När Mats besöker Olarsgården får han ett mycket trevligt bemötande från både gäster och personal.

– Det är jag tillsammans med de andra ägarna något vi pratar ofta om. Vi vill inte att detta ska kännas som ett hotell, det ska kännas som ett hem. Man ska få den känslan vilket vi lägger mycket kärlek på för att uppnå, säger Jonas.

Jonas kom första gången till Sälen 1989 och driver idag flera olika verksamheter. Pandemin klarade de sig ganska bra igenom, kanske på grund av att många valde att hålla semester i Sverige. Nu drabbas vi av andra utmaningar, bland annat höjda råvarupriser och höga elräkningar. Mats ställer frågan: Vad gör man nu när ni får höjda elkostnader och hur tänker ni inför framtiden?

Vintersäsongens småföretagare om elkrisen

– När man nu tittar tillbaka hur politikerna i Västeuropa har hanterat energifrågan, blir man förbannad. Politiken har totalt misslyckats i detta, man låter små extrema partier få styra en sådan stor fråga när man egentligen i den breda politiken är överens om att det här behövs. Det är ett fullständigt haveri, säger Jonas.

– Men vi har bestämt att vi inte ska stänga av bastun utan kommer man till i Olarsgården och vill basta då får man göra det. Jag vet andra ställen som säger att bastun är trasig, vi säger inte det. Vi har fortfarande tänt i taket och vi har valt att inte sänka temperaturen. Man hoppas på att kanske hitta någon stabilitet i det här också, vi har valt att inte ta ut det på gästen på det sättet. Men jag tycker det här är för klantigt skött alltså, fortsätter Jonas.

Trots alla utmaningar en småföretagare som Jonas behöver gå igenom upplever Mats en positiv energi under besöket på Olarsgården och ser fram emot att komma tillbaka.

I samarbete med En Företagares Vardag

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Rulla till toppen