Öppet brev till Ibrahim Baylan (S)

Tack för att Du tog Dig tid att prata en stund med oss efter Ditt framträdande på Växjökonferensen i förra veckan. Under konferensen talade Du om ”Framtidens gymnasiala yrkesutbildning” och uppehöll Dig mycket kring vad som bör finnas eller förändras där. Vi inom Småföretagarnas Riksförbund tycker naturligtvis detta är intressant mot bakgrund att möjligheterna att hitta kompetenta medarbetare till Sveriges småföretag måste förbättras.

Som Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesman och vice ordförande i Riksdagens utbildningsutskott är Du självfallet medveten om att frågan är mycket bredare än så. Alla åtgärder för att slussa in ungdomar och andra i arbetslivet och ge dem möjlighet till egen försörjning är oerhört viktiga.

En fråga som vi har engagerat oss starkt i och som blivit mycket uppmärksammad är vad vi kallar ”Ett väl fungerande arbetsplatsförlagt lärlingssystem”. Vi publicerade en genomarbetad rapport om detta inför Almedalsveckan förra året och hade sedan ett välbesökt seminarium i ämnet där. Rapporten finns att läsa på vår hemsida www.smaforetagarna.se

Vid vårt samtal i Växjö sa Du att Du inte riktigt tänkt färdigt eller är klar med Dina åsikter i detta ämne vilket förvånade oss något. En sökning på Socialdemokraternas hemsida om detta ger heller inte några raka besked. Eftersom detta är en viktig fråga för Småföretagarna och möjligheterna för våra medlemmar att rekrytera kompetenta medarbetare för att utveckla sina verksamheter önskar vi få klara besked om hur S förhåller sig till lärlingsfrågan. Eftersom denna fråga inte enbart berör Utbildningsdepartementet (kanske framöver lett av Dig) utan även till exempel Näringsdepartementet och Arbetsmarknadsdepartementet skulle vi vilja ha ett brett svar som inte enbart behandlar utbildningsfrågor i gymnasiet utan även andra åldersgrupper. Viktigt för oss är villkoren för småföretagare.

Vi ser med intresse fram emot att diskutera denna fråga med Dig och andra inom det Socialdemokratiska partiet.