5 enkla tips på hur du ska tänka som företagare vid en lågkonjunktur.
Under rådande Coronapandemi påverkas samhället av företag som går i konkurs, en ökad arbetslöshet, fallande aktier med mera och vi går mot en lågkonjunktur i hela världen. Nästan alla påverkas på ett eller annat sätt av en lågkonjunktur men det går att ta sig igenom den.
Vi listar här Visma Spcs företagsexpert Boo Gunnarssons bästa tips på hur du rustar dig inför och under en lågkonjunktur:
- Gör en likviditetsbudget och håll koll på din likviditet.
Se över dina kostnader och minimera dem. Se samtidigt över ditt erbjudande och dina kunder, det vill säga allt som genererar intäkter. Förhandla om längre betaltider hos dina leverantörer och försök korta den tid dina kunder har på sig att betala. Vid längre projekt eller uppdrag – fakturera löpande under uppdraget. Prata checkkredit med din bank om du ser ett kommande behov av att hålla likviditeten vid liv.
- Tänk till kring din marknadsföring
Se till så din webbplats är aktuell och uppdaterad. Använd sociala medier och fokusera på de delar av ditt erbjudande som har bäst marginaler och möjlighet att fungera just nu. - Se över ditt sortiment
Alla branscher påverkas av en lågkonjunktur eftersom även kunderna fokuserar på det som är viktigast för dem. Se över ditt sortiment och anpassa både produkter och tjänster så de är relevanta för din marknad just nu. - Ta det på allvar men arbeta långsiktigt
Ta hotet på allvar och dra ner kostnaderna så mycket det går. Arbeta samtidigt aktivt med kundrekrytering och affärsutveckling – det kommer löna sig.
Lägg fokus på:
Snabba affärer
Affärer som har bra täckningsbidrag
Vi sammanfattar småföretagarnyheter en gång i veckan och skickar en e-postsummering till dig.