Hantverkarens klagan

Flera gånger i veckan hör vi genom Tv, tidningar och allmänheten talas om människor som blivit/känt sig lurade av hantverkare. Nu anser flera av oss hantverkare och egen företagare att detta måste debatteras. Vi vill absolut inte försvara hela hantverkarbranschen, då det ju tyvärr finns de som med fula trix skaffar sina inkomster.

Men det som glöms bort är att det också finns hantverkare som är seriösa och ärliga, men ändå behandlas som om de bara är ute efter att luras. Därför vill vi med denna insändare visa lite på det vi kan uppleva i vår vardag.

Hantverkare som är seriösa vill inte befatta sig med svartjobb. Ofta är det kunden som själv skapar dem på grund av sina ”önskemål” om hur jobbet ska göras – snabbt, billigt och bra. Det är 3 kriterier som inte går ihop om jobbet ska göras regelrätt och med kvalitet.

Varför bara hänga ut ”byggfuskare”? Lika viktigt att allmänheten får veta att det finns kunder som inte är ärliga i sitt uppsåt, utan snarare många gånger har satt i system att ”blåsa” hantverkaren.

Som privatperson och konsument har man ett starkt rättsligt skydd vid köp av tjänster. En hantverkare däremot har nästan inget rättsligt skydd alls då en kund t ex struntar i att betala en faktura till hantverkaren. Som hantverkare upplever vi ibland att kunder ser oss som 2:a klassens människor – att det inte är så noga att betala oss i tid, eller i värsta fall – inte alls!

Små företag har inte råd att vara bank när betalningarna oftast kommer sent och i och med rotavdraget så får vi bara in hälften och får vänta ytterligare på resterande pengar från Skatteverket. Summan av kardemumman kan till slut bli att kunden får förskottsbetala för att få arbetet utfört. Detta är ingen bra utveckling som vi vill gå till mötes.

Att betala hantverkarens faktura, såväl i rätt tid samt fullt ut för utfört arbete som man som kund beställt, ska vara lika självklart som att man betalar frisören eller tandläkaren. Hur ofta förhandlar någon med frisören eller tandläkaren om priset?

Många anser att hantverkare har allt för hög timkostnad. Här är det viktigt att komma ihåg att det inte är stor del av timkostnaden som kommer hantverkaren till godo. Det mesta går till staten i form av skatter, moms, arbetsgivaravgifter samt sociala avgifter.  Det som blir kvar ska täcka många övriga kostnader i företaget som gemene man kanske inte tänker på: bokföringskostnader, försäkring, inköp och underhåll av verktyg och maskiner, arbetskläder och transportmedel, företagslån, mm. 

Det är självklart att kunden vill veta vad ett eventuellt arbete kostar innan det påbörjas. Lika självklart är det att kunden också lämnar ett svar till hantverkaren som (i många fall) lagt ner mycket tid på att ta fram underlag till en offert eller kostnadsförslag. Tyvärr är det allt för vanligt att vi inte alls får någon återkoppling från kunden på ett sådant arbete. Detta är enligt vår uppfattning brist på respekt för den tid och det arbete som vi lagt ner.

Övervägande andel kunder är jättebra att ha att göra med och är glada för det arbete vi utför. Det är de kunderna som gör att vi trots strul och tjafs vill fortsätta inom branschen. Tyvärr så är väl trenden den att allt fler hantverkare inte vill ta sig an jobb hos privatpersoner, bland annat på grund av det vi har lyft fram i denna insändare. Det är kanske därför allmänheten upplever att det många gånger är svårt att få tag på en hantverkare.

Vi undrar över hur det kan komma sig att vi som hantverkare och egna företagare är mer eller mindre rättslösa då det uppstår en konflikt med en kund? De hävdar alltid att de har rätt att kräva såväl det ena som det andra då det är dags att betala fakturan. Vi och många av våra kollegor i branschen har råkat riktigt illa ut ekonomiskt, då vi inte fått betalt från kunder där vi utfört arbete. Vid kontakt med jurister har det visat sig att det inte finns så mycket en egen företagare och hantverkare kan göra. Vi har fått betala nästan hela kalaset. Vi har i de flesta fall inte bättre ekonomi än andra arbetstagare och har inte några marginaler att ta ifrån. När ska någon ta upp detta till granskning och åtgärd? Var ska man vända sig då man råkar ut för det vi här har beskrivit? Hur ska vi kunna rekommendera andra att starta eget företag då man är så otrygg i dessa avseenden? Vem ska kämpa för vår rätt att faktiskt få betalt för utfört ar

Hantverkarna                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Medlem i SFR

                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Scroll to Top