VĂ€nsterpartiet
Vi tror att allt för stora skillnader inte vore bra.
Centerpartiet
Centerpartiet har lagt fram förslag för att bĂ„de sĂ€nka drivmedelspriserna och samtidigt ha höga klimatambitioner. Det Ă€r fullt möjligt enligt nya EU-regler och det Ă€r nĂ„got vi prioriterar. Vi vill dessutom öka den svenska produktionen av förnybara drivmedel radikalt med en âTanka-svensktâ-politik, vilket ocksĂ„Â gör oss mindre beroende av olja frĂ„n ickedemokratiska stater. Â
Kristdemokraterna
Reduktionsplikten ska takta med övriga EU. VÄra företag mÄste ha konkurrenskraftiga villkor gentemot vÄra EU-grannar.
Liberalerna
Klimatet Ă€r fortsatt en viktig frĂ„ga för Liberalerna. Vi vill inte sĂ€nka koldioxidskatten som Ă€r den miljöstyrning vi har pĂ„ bensin och diesel. Men nu Ă€r vi i en unik situation med krig i Europa. Drivmedelspriserna Ă€r pĂ„ nivĂ„er vi aldrig sett tidigare och vanligt folk ska inte behöva betala priset för Putins framfart. MĂ„nga svenskar tycker det Ă€r stötande att staten tjĂ€nar pengar pĂ„ de höga priserna som mĂ€nniskor fĂ„r betala vid pump. Samtidigt mĂ„ste vi pĂ„ sikt fasa ut fossila drivmedel frĂ„n marknaden, men det fĂ„r inte ske med en onödigt stor börda för vare sig konsumenter eller nĂ€ringsliv.Â
Miljöpartiet
Miljöpartiet ser att Sveriges fossilberoende i industrin och transportsektorn Ă€r en stor svaghet som gör bĂ„de företag och hushĂ„ll sĂ„rbara och helt beroende av fossilexporterande skurkstater och omvĂ€rldshĂ€ndelser. Vi ser att Sverige behöver bli kvitt fossilberoendet, satsa stort pĂ„ elektrifiering och bli sjĂ€lvförsörjande pĂ„ hĂ„llbart producerade biobrĂ€nslen. För att fasa ut det fossila och stimulera en övergĂ„ng till förnybara brĂ€nslen mĂ„ste priset pĂ„ fossila drivmedel öka. Samtidigt mĂ„ste politiken ta ansvar för att ge stöd till de hushĂ„ll och företag som drabbas av höga drivmedelspriser. Det Ă€r helt avgörande med stöd, men stöden fĂ„r inte vara knutna till konsumtionen av fossila drivmedel.Â
Moderaterna
De svenska drivmedelspriserna har under lÄng tid varit för höga, bÄde till följd av en allt för hög beskattning och den tidigare regeringens experiment med en extrem reduktionsplikt. Moderaterna har dÀrför i regeringsstÀllning agerat för sÀnkta drivmedelspriser genom att bÄde sÀnka skatten och anpassa reduktionsplikten till att ligga i linje med EU:s krav.
Socialdemokraterna
Vi har lÀmnat ett förslag hÀr, SverigebrÀnslet. Förslaget innebÀr att skapa en stabil inblandning av biodrivmedel, enligt de nivÄer som branschen sjÀlva anser vara fördelaktig. Det skulle skapa stabilitet i branschen och bidra till att Sverige inte behöver anvÀnda miljarder av skattebetalarnas pengar i dyra utslÀppsrÀtter och böter. Utöver detta vill Socialdemokraterna sÀnka reduktionspliktsavgiften i kombination med att gÄ över till sÄ kallad MK3-diesel (miljöklass 3-diesel). Genom detta bedömer S att priset för konsumenter skulle kunna sÀnkas med 4 kronor jÀmfört med dagens pris.
Sverigedemokraterna
Bilen Àr nödvÀndig för exempelvis en barnfamilj som behöver kombinera hÀmtning och lÀmning av barn med att ta sig till jobbet, eller för dem som bor pÄ landsbygden dÀr kollektivtrafiken har fÄ eller inga avgÄngar. Vi har dÀrför varit pÄdrivande för sÀnkta drivmedelskostnader i Sverige. Vi ska generellt strÀva efter konkurrenskraftig kostnadsbild för svenska företag, Àven pÄ detta omrÄde.