Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Vad Àr partiets instÀllning till hur drivmedelspriserna i Sverige bör utvecklas i förhÄllande till övriga EU?

VĂ€nsterpartiet
Vi tror att allt för stora skillnader inte vore bra.

Centerpartiet
Centerpartiet har lagt fram förslag för att bĂ„de sĂ€nka drivmedelspriserna och samtidigt ha höga klimatambitioner. Det Ă€r fullt möjligt enligt nya EU-regler och det Ă€r nĂ„got vi prioriterar. Vi vill dessutom öka den svenska produktionen av förnybara drivmedel radikalt med en ”Tanka-svenskt”-politik, vilket ocksÄ gör oss mindre beroende av olja frĂ„n ickedemokratiska stater.  

Kristdemokraterna
Reduktionsplikten ska takta med övriga EU. VÄra företag mÄste ha konkurrenskraftiga villkor gentemot vÄra EU-grannar.

Liberalerna
Klimatet Àr fortsatt en viktig frÄga för Liberalerna. Vi vill inte sÀnka koldioxidskatten som Àr den miljöstyrning vi har pÄ bensin och diesel. Men nu Àr vi i en unik situation med krig i Europa. Drivmedelspriserna Àr pÄ nivÄer vi aldrig sett tidigare och vanligt folk ska inte behöva betala priset för Putins framfart. MÄnga svenskar tycker det Àr stötande att staten tjÀnar pengar pÄ de höga priserna som mÀnniskor fÄr betala vid pump. Samtidigt mÄste vi pÄ sikt fasa ut fossila drivmedel frÄn marknaden, men det fÄr inte ske med en onödigt stor börda för vare sig konsumenter eller nÀringsliv. 

Miljöpartiet
Miljöpartiet ser att Sveriges fossilberoende i industrin och transportsektorn Àr en stor svaghet som gör bÄde företag och hushÄll sÄrbara och helt beroende av fossilexporterande skurkstater och omvÀrldshÀndelser. Vi ser att Sverige behöver bli kvitt fossilberoendet, satsa stort pÄ elektrifiering och bli sjÀlvförsörjande pÄ hÄllbart producerade biobrÀnslen. För att fasa ut det fossila och stimulera en övergÄng till förnybara brÀnslen mÄste priset pÄ fossila drivmedel öka. Samtidigt mÄste politiken ta ansvar för att ge stöd till de hushÄll och företag som drabbas av höga drivmedelspriser. Det Àr helt avgörande med stöd, men stöden fÄr inte vara knutna till konsumtionen av fossila drivmedel. 

Moderaterna
De svenska drivmedelspriserna har under lÄng tid varit för höga, bÄde till följd av en allt för hög beskattning och den tidigare regeringens experiment med en extrem reduktionsplikt. Moderaterna har dÀrför i regeringsstÀllning agerat för sÀnkta drivmedelspriser genom att bÄde sÀnka skatten och anpassa reduktionsplikten till att ligga i linje med EU:s krav.

Socialdemokraterna
Vi har lÀmnat ett förslag hÀr, SverigebrÀnslet. Förslaget innebÀr att skapa en stabil inblandning av biodrivmedel, enligt de nivÄer som branschen sjÀlva anser vara fördelaktig. Det skulle skapa stabilitet i branschen och bidra till att Sverige inte behöver anvÀnda miljarder av skattebetalarnas pengar i dyra utslÀppsrÀtter och böter. Utöver detta vill Socialdemokraterna sÀnka reduktionspliktsavgiften i kombination med att gÄ över till sÄ kallad MK3-diesel (miljöklass 3-diesel). Genom detta bedömer S att priset för konsumenter skulle kunna sÀnkas med 4 kronor jÀmfört med dagens pris.

Sverigedemokraterna
Bilen Àr nödvÀndig för exempelvis en barnfamilj som behöver kombinera hÀmtning och lÀmning av barn med att ta sig till jobbet, eller för dem som bor pÄ landsbygden dÀr kollektivtrafiken har fÄ eller inga avgÄngar. Vi har dÀrför varit pÄdrivande för sÀnkta drivmedelskostnader i Sverige. Vi ska generellt strÀva efter konkurrenskraftig kostnadsbild för svenska företag, Àven pÄ detta omrÄde.

Kontakta oss

SmÄföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
FakturafrÄgor/medlemstjÀnst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vÄrt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Rulla till toppen