Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

VÀgen till framgÄng vid överprövning
av en offentlig upphandling

Under Äret har konkurrensen hÄrdnat inom mÄnga branscher vilket lett till att fler bolag tÀvlar om samma uppdrag. NÀr konkurrensen hÄrdnar lockas ocksÄ fler bolag att överpröva upphandlingarna. Men nÀr Àr det dÄ vÀrt att överpröva och vad ska man tÀnka pÄ för att vinna framgÄng vid överprövningen?

Vad krÀvs för bifall till en ansökan om överprövning av en upphandling?
För bifall till en ansökan om överprövning av en upphandling krÀvs:
‱ att det förekommit ett upphandlingsfel och
‱ att den leverantör som ansöker om överprövning har lidit eller riskerar att lida skada till följd av felet.

Om rÀtten kommer fram till att dessa bÄda förutsÀttningar Àr uppfyllda ska rÀtten besluta att upphandlingen ska rÀttas eller att den ska göras om.

Fel i upphandlingen
Fel i offentliga upphandlingar kan vara av skiftande karaktÀr. Det kan handla om:
‱ att kraven Ă€r otydligt utformade vilket kan leda till att leverantörerna tolkar kraven pĂ„ olika sĂ€tt,
‱ att tilldelad leverantör har bortsett frĂ„n obligatoriska krav vilket medfört att myndigheten tilldelat kontrakt till ”fel” leverantör,
‱ att en leverantör anser att myndigheten har bedömt inlĂ€mnat anbud pĂ„ felaktigt sĂ€tt och att man dĂ€rför anser sig vara berĂ€ttigad till kontraktet eller
‱ att ”karaktĂ€ren” pĂ„ myndigheternas krav innebĂ€r att de stĂ„r i strid mot LOU.

Skaderekvisitet
Av LOU följer att den leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada fĂ„r ansöka om överprövning av en upphandling vid den domstol dĂ€r den upphandlande myndigheten har sitt sĂ€te. Ansökan om överprövning ska innehĂ„lla en utredning om vad som hĂ€nt och pĂ„ vilket sĂ€tt detta medfört skada eller risk för skada. BestĂ€mmelsen kan tillĂ€mpas redan nĂ€r en leverantör finner att en pĂ„gĂ„ende upphandling görs pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att leverantören inte kan delta pĂ„ ett korrekt och i lagen förutsatt sĂ€tt. Exempel pĂ„ sĂ„dana situationer kan vara att kraven i annonsen eller i upphandlingsdokumentationen utesluter nĂ„gon eller nĂ„gra frĂ„n deltagande, eller att de kvalifikationskrav som den upphandlande myndigheten valt att tillĂ€mpa formulerats pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att nĂ„gon reell anbudstĂ€vlan inte kan uppkomma. Även enskilda upphandlingsdokument och utvĂ€rderingsmodeller kan överprövas. Det Ă€r till och med sĂ„ att den leverantör som vĂ€ntar med att överpröva eller pĂ„tala brister i upphandlingsdokumentationen tills att tilldelningsbeslut fattats riskerar att inte ses som skadelidande av domstolen och kan dĂ€rmed förlora sin rĂ€tt. Av rĂ€ttsfallet HFD 2022 ref. 4 (I och II) framgĂ„r att leverantören har en skyldighet att pĂ„tala en brist sĂ„ fort den blir kĂ€nd för leverantören. En leverantör som anser att de uppgifter som lĂ€mnas i upphandlingsdokumenten Ă€r ofullstĂ€ndiga eller otydliga bör t.ex. redan under anbudstiden vĂ€nda sig till den upphandlande myndigheten och pĂ„tala detta. Den leverantör som utan godtagbara skĂ€l lĂ„ter bli att pĂ„tala brister och i stĂ€llet vĂ€ntar med detta till riskerar att inte ses som skadelidande av domstolen. HFD hĂ€nvisar hĂ€r till EU-domstolens avgörande i eVigilo, C-538/13, EU:C:2015:166 punkterna 55 och 56.

Vad kan en överprövning av en upphandling leda till?
NÀr förvaltningsdomstolen prövar en ansökan om överprövning kan domstolen fatta tre olika typer av beslut:
‱ att upphandlingen ska helt eller delvis göras om,
‱ att upphandlingen fĂ„r inte avslutas förrĂ€n rĂ€ttelse har gjorts eller
‱ att ansökan om överprövning avslĂ„s.

NÀr en upphandlande myndighet har genomfört en annonserad upphandling och meddelar sitt tilldelningsbeslut börjar en avtalsspÀrr löpa pÄ normalt tio dagar. Under avtalsspÀrren fÄr den upphandlande myndigheten inte ingÄ kontrakt eller ramavtal i upphandlingen och upphandlingen kan överprövas tills att avtalsspÀrren har löpt ut. Om upphandlingen överprövas ska domstolen handlÀgga mÄlet skyndsamt. Det innebÀr dock inte att det finns en frist för nÀr ett mÄl senast ska vara avgjort. Skyndsamhetskravet kan dock komma till uttryck genom att domstolen i ett överprövningsmÄl exempelvis hÄller nere tiderna för att kommunicera med parterna i mÄlet och Àr ÄterhÄllsamma med anstÄnd för yttrande. Under 2022 uppgick den genomsnittliga handlÀggningstiden avseende överprövningsÀrenden i förvaltningsdomstolarna till drygt tvÄ mÄnader.

Avslutningsvis
Det Àr leverantören som ska bevisa att fel föreligger i upphandlingen som lett till eller kommer leda till skada för leverantören. Vissa fel Àr dock svÄrare att styrka Àn andra Àven om felet kan tyckas uppenbart. Under 2022 kom det in 3 359 överprövningsmÄl till förvaltningsdomstolarna. Men det var bara i nio procent av mÄlen som leverantörerna fick helt eller delvis bifall. Den kanske svÄraste feltypen för leverantörer att styrka Àr att myndigheten har bedömt inlÀmnat anbud pÄ ett felaktigt sÀtt. Förvaltningsdomstolarna ifrÄgasÀtter mycket sÀllan den utvÀrdering av inkomna anbud som den upphandlande myndigheten gjort av anbuden i förhÄllande till angivna ska-krav eller utvÀrderingskriterier. AnvÀnd gÀrna dina juridiska rÄdgivningstimmar till att stÀlla frÄgor om offentlig upphandling. Nordbro kan bistÄ frÄn anbud till överprövning.

Maria Thorstensson Jurist

Denna artikel Ă€r sedan tidigare publicerad i Bra AffĂ€rer

Kontakta oss

SmÄföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
FakturafrÄgor/medlemstjÀnst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vÄrt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Rulla till toppen