Vänsterpartiet
Vi tror att allt för stora skillnader inte vore bra.
Centerpartiet
Centerpartiet har lagt fram förslag för att både sänka drivmedelspriserna och samtidigt ha höga klimatambitioner. Det är fullt möjligt enligt nya EU-regler och det är något vi prioriterar. Vi vill dessutom öka den svenska produktionen av förnybara drivmedel radikalt med en ”Tanka-svenskt”-politik, vilket också gör oss mindre beroende av olja från ickedemokratiska stater.
Kristdemokraterna
Reduktionsplikten ska takta med övriga EU. Våra företag måste ha konkurrenskraftiga villkor gentemot våra EU-grannar.
Liberalerna
Klimatet är fortsatt en viktig fråga för Liberalerna. Vi vill inte sänka koldioxidskatten som är den miljöstyrning vi har på bensin och diesel. Men nu är vi i en unik situation med krig i Europa. Drivmedelspriserna är på nivåer vi aldrig sett tidigare och vanligt folk ska inte behöva betala priset för Putins framfart. Många svenskar tycker det är stötande att staten tjänar pengar på de höga priserna som människor får betala vid pump. Samtidigt måste vi på sikt fasa ut fossila drivmedel från marknaden, men det får inte ske med en onödigt stor börda för vare sig konsumenter eller näringsliv.
Miljöpartiet
Miljöpartiet ser att Sveriges fossilberoende i industrin och transportsektorn är en stor svaghet som gör både företag och hushåll sårbara och helt beroende av fossilexporterande skurkstater och omvärldshändelser. Vi ser att Sverige behöver bli kvitt fossilberoendet, satsa stort på elektrifiering och bli självförsörjande på hållbart producerade biobränslen. För att fasa ut det fossila och stimulera en övergång till förnybara bränslen måste priset på fossila drivmedel öka. Samtidigt måste politiken ta ansvar för att ge stöd till de hushåll och företag som drabbas av höga drivmedelspriser. Det är helt avgörande med stöd, men stöden får inte vara knutna till konsumtionen av fossila drivmedel.
Moderaterna
De svenska drivmedelspriserna har under lång tid varit för höga, både till följd av en allt för hög beskattning och den tidigare regeringens experiment med en extrem reduktionsplikt. Moderaterna har därför i regeringsställning agerat för sänkta drivmedelspriser genom att både sänka skatten och anpassa reduktionsplikten till att ligga i linje med EU:s krav.
Socialdemokraterna
Vi har lämnat ett förslag här, Sverigebränslet. Förslaget innebär att skapa en stabil inblandning av biodrivmedel, enligt de nivåer som branschen själva anser vara fördelaktig. Det skulle skapa stabilitet i branschen och bidra till att Sverige inte behöver använda miljarder av skattebetalarnas pengar i dyra utsläppsrätter och böter. Utöver detta vill Socialdemokraterna sänka reduktionspliktsavgiften i kombination med att gå över till så kallad MK3-diesel (miljöklass 3-diesel). Genom detta bedömer S att priset för konsumenter skulle kunna sänkas med 4 kronor jämfört med dagens pris.
Sverigedemokraterna
Bilen är nödvändig för exempelvis en barnfamilj som behöver kombinera hämtning och lämning av barn med att ta sig till jobbet, eller för dem som bor på landsbygden där kollektivtrafiken har få eller inga avgångar. Vi har därför varit pådrivande för sänkta drivmedelskostnader i Sverige. Vi ska generellt sträva efter konkurrenskraftig kostnadsbild för svenska företag, även på detta område.