Har du gått länge nu och funderat på att starta eget företag? Se till att tag i det och våga satsa! Att driva ett eget företag är både jobbigt och roligt men framförallt så är det väldigt härligt att förverkliga den där idéen som legat och pyrt, kanske i flera år. Många säger ofta att de önskar att de var sin egen chef och att de hade sitt eget bolag men desto färre gör verkligen slag i saken och bildar något. Vad det beror på är såklart flera anledningar men vi älskar när människor driver företag så i dagens lucka ger vi därför tre tips på hur du kan göra för att våga starta eget!
3 tips som hjälper dig att våga satsa på drömmen om att vara företagare
1. Att starta företag innebär inte att du stänger alla andra dörrar
Många människor väljer någon gång i livet att starta företag eller att testa något nytt. Det är såklart en press att säga upp sig från en anställning för att starta företag men så länge du har tänkt igenom din affärsplan och satsar helhjärtat på din nya verksamhet så har du en bra grund att starta på. Det viktigaste tankesättet du kan peppa dig själv med är att du bara för att du startar ett företag faktiskt inte stänger alla dörrar. Om du verkligen inte trivs med att vara företagare, eller om det helt enkelt inte faller ut så som du vill, så kan du gå tillbaka till att bli anställd. Det finns alltid fler möjligheter så våga ta chansen att förverkliga din dröm och se var den tar dig.
2. Lyssna på andra företagare
Känner du någon som driver företag? Prata med personer i din närhet om hur det är att vara egen företagare, vad det innebär, hur det känns. Har du ingen i din omgivning så gå med i nätverksgrupper och ställ frågor där. Du är inte den första som startar eget och definitivt inte den sista så ta lärdom av de som varit igång ett tag. Be dem berätta om vad de har gjort rätt och fel och känn att oavsett vad som händer så är du inte ensam i din situation. Vill du inte prata med någon så kan du alltid lyssna på företagspoddar som också ofta visar upp företagandets alla sidor.
3. Gör din research
Om du är osäker på om din företagsidé håller så researcha marknaden omkring dig. Få full koll på konkurrensen, målgruppen och produkten/tjänsten. Fråga andra vad de tycker om din idé eller ta in en coach som hjälper dig att maximera det du vill göra. Ju mer information du har desto tryggare kommer du känna dig i att din produkt eller tjänst håller.