Funderar du på att starta ett företag eller driver du ett? Isåfall vet du säkert hur viktigt det är att ha många bollar i luften och även vikten av att nå ut till dina kunder. Många känner sig osäkra på begreppet marknadsföring men vet att det är någonting man bör arbeta med för att få ett framgångsrikt och långsiktigt företagande. Vi hjälper dig med ett par tips på hur du kan tänka kring din marknadsföring!
5 tips för att lyckas med din marknadsföring
Hitta din USP – och berätta om den
USP betyder Unique Selling Point och är i korthet det som gör ditt företag eller ditt varumärke unikt. Din USP kan vara något som gör att du skiljer dig från dina konkurrenter, något som din målgrupp verkligen vill ha eller något som konkurrenterna erbjuder fast inte i samma omfattning. Tänk att din USP ska fylla ett tomrum på marknaden och sticka ut från mängden. Att du erbjuder bra service, din produkt är prisvärd eller av god kvalitet är egentligen ingenting unikt för det anser de flesta företag om sina egna varor.
Ha koll på dina KPI:er
KPI står för Key Performance Indicator och är ett sätt att mäta utfallet av dina aktiviteter och handlingar. Syftet med att arbeta med KPI är att skapa en röd tråd i marknadsföringen och att hitta mönster och samband mellan saker du gör och inte gör. Förutsättningen för att en KPI ska fungera är att målet du sätter är mätbart. Till exempel kan din KPI inte vara att skapa bättre content. Omformulera istället ditt mål till x antal inlägg om x antal ämnen som generar x antal leads.
Lär känna din målgrupp
Marknadsföring är brett och det är omöjligt att bli expert på allt direkt. Genom att lära känna din tilltänkta målgrupp och din faktiska målgrupp förstår du hur du ska göra för att lyckas sälja till dessa. Interagera med kunderna, svara på deras mail/frågor/kommentarer, ta till dig av kritik och feedback, ställ frågor och håll dig uppdaterad om vad som händer i deras bransch för att förstå deras behov.
Ha en uppdaterad hemsida
Bland det första din kund kommer att göra är förmodligen en snabb sökning på internet efter ditt företag/varumärke. Högst troligt är att kunden hamnar på din hemsida så se till att den är uppdaterad och lättnavigerad. En användarvänlig hemsida med rätt information kan hjälpa dig att både vinna förtroende och att sälja din produkt.
Var säker på din produkt
Var säker på att det du säljer är det som kunden behöver och vill ha. Om inte du är säker så kommer inte din kund att vara det .