Digitaliseringen har blivit allt mer påtaglig och nödvändig under det senaste året. Det har skapat stora möjligheter för befintliga företag och lämnat utrymme för nya och kreativa lösningar. Det har också tvingat företagen till att sätta sig in i digitala verktyg och tjänster samt nya arbetssätt som varit nödvändiga under pandemins restriktioner. För de branscher som inte varit så insatta tidigare har det utöver kreativt spelrum också varit en stor utmaning.
Tillväxtverket har gjort två undersökningar: Företagens villkor och verklighet 2020 och Tillväxtverkets coronaundersökning. Dessa undersökningar visar att antal företag som nu använder digitaliseringen till affärsutveckling har ökat de senaste åren. Digitaliseringens framfart är något som Tillväxtverket ställer sig positiva till enligt Josefine Lindell som är analytiker på Tillväxtverket.
Enligt undersökningar så har fler företag, inom samtliga branscher, satsat mer på digitaliseringen. Det har varit bland annat genom att byta ut fysiska möten mot digitala och de verktyg som varit nödvändiga när personal arbetat hemifrån. Även om alla branscher mer eller mindre har ställt om så har de de företag som är verksamma i branscher som redan innan pandemin var relativt digitaliserade såsom utbildning, företagstjänster inom ekonomi, vetenskap, juridik, IT och telekom varit de som satsat mest.
Källa: Tillväxtverket