• Gå igenom nedan checklista så snart som möjligt innan Brexit

Gå igenom nedan checklista så snart som möjligt innan Brexit

Viktig information från samarbetspartner DHL till dig som är småföretagare.

Den 31 januari i år lämnade Storbritannien EU, vilket innebär att den ettåriga övergångsperioden är över per den 31 december 2020. Fram tills nu har det fungerat som om Storbritannien fortfarande är medlem i EU, men fr.o.m. 1 januari 2021 står Storbritannien utanför EU.

Förhandlingar om det framtida förhållandet mellan Storbritannien och EU pågår, varför det fortfarande finns många öppna frågor kring lagstiftningen och praktiska åtgärder som inte kan besvaras än.

Tullhantering från och med den 1 januari 2021

Det vi vet och måste agera utifrån är att tullformaliteter för handel mellan Storbritannien och EU kommer att tillämpas från och med den 1 januari 2021. Detta gäller för DHL Freight Euroconnect och DHL Freight Eurapid.

Det är nu hög tid att säkerställa och kontrollera rutiner kring tullhanteringen men även att man har de registreringar och tillstånd som är nödvändiga efter Brexit. Därför är det av största vikt att alla involverade i transportkedjan förbereder sig för detta.

Vi på DHL Freight förbereder oss för att hantera de nya tillvägagångssätten på bästa sätt. Vi vill göra det så enkelt vi kan för dig och dina kunder med hjälp av nedan information och checklista. Vi ber dig läsa igenom informationen för att förbereda dig och givetvis vid frågor ber vi er kontakta din kontaktperson eller vår Kundservice så ombesörjer vi att ni får den hjälp som ni behöver.


Gå igenom nedan checklista så snart som möjligt innan Brexit

Ansök om EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification number), om du inte redan har det. Obs! Både du och er avsändare/mottagare i Storbritannien behöver ett EORI-nummer.

Säkerställ att din Handelsfaktura är komplett, dvs. all nödvändig information för att godset ska kunna in- och utförtullas måste finnas i fakturan.

Importerar du? Ansök då om Betalningsanstånd hos Tullverket.

Ha en korrekt klassificering av era varor
a. Vilka tullavgifter eller andra eventuella skatter måste företaget betala efter Brexit?
b. Vilka eventuella restriktioner/tillståndskrav kan företaget behöva tänka på?
Leveransvillkor (företrädesvis enligt Incoterms®2020)
a. Gå igenom dessa och klargör deras innehåll vid handel med tredje land.
b. Stäm av dessa med er kund/leverantör för att se om ni har en samsyn.

Exporterar du? Kan dina varor anses ha sitt ursprung i EU vid export?

Har du handel med Irland? UK – transitland


Förhandlingar mellan EU och Storbritannien pågår fortfarande. Därför rekommenderar vi att du följer EU:s och regeringens officiella informationskanaler för att hålla dig uppdaterad. DHL Freight försöker givetvis informera vartefter och den informationen kommer finnas tillgänglig på vår globala Brexit-sida.

Vi hoppas att denna information hjälper dig samtidigt som vi gärna vill hjälpa er i de fall ni behöver ytterligare stöd. På detta sätt försöker DHL försöker få våra medlemsföretag som har ett avtal med DHL att undvika både onödiga förseningar eller extra kostnader efter den 31 december 2020.

För att ta reda på mer om DHL förmånligare avtal genom Småföretagarnas Riksförbund vänligen besöks DHLs förmånsida genom att trycka på DHL inlägget nedan.

DHL

Kanonrabatt  på ordinarie fraktpriser Du som medlem kan själv söka information om din sändning hos DHL Freight samt underlätta övriga

Läs mer »

Vi sammanfattar småföretagarnyheter en gång i veckan och skickar en e-postsummering till dig.

Stå starkare tillsammans

Bli medlem