Nya kundbehov och affärsområden
En undersökning från Swedbank och sparbankerna visar att sju av tio företag befinner sig i en stor omställningsfas efter pandemin. Det har blivit nya kundbehov och därmed behöver företagen utveckla nya affärsområden och expandera sina verksamheter. Det gäller framförallt de större företagen med fler än 10 anställda men detta återfinns säkert även bland småföretagen.
Digitaliseringen och det hållbara företagande har ökat efter pandemin
Digitaliseringen har definitivt ökat under pandemin och fler företag har även blivit mer medvetna om miljö- och klimatutmaningar. De branscher som enligt undersökningen främst har ställt om till ett mer hållbart företagande är framförallt handel och tillverkningsindustrin. Lägst är det inom byggsektorn och bland företagstjänster.
Stor utmaning att identifiera nya affärsmodeller
Det finns självklart en del utmaningar vid omställning av verksamheter både på lång och kort sikt. Att identifiera nya affärsmodeller är en av dem och den utmaningen uppger 30 procent av de tillfrågade företagen som en av de största. En annan utmaning är att hänga med i den snabba tekniska utvecklingen och att förstå de nya regelverken kring vad som är miljömässigt hållbart.
Specialistkompetens kommer bli allt viktigare
I takt med att digitaliseringen har ökat visar också erfarenheterna att kraven på utbildad arbetskraft med specialistkompetenser kommer att bli allt viktigare.
Källa: Många företag ställer om för att bli mer hållbara efter pandemin