Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Krav på elektronisk betalning vid rut- och rotavdrag från och med 1 januari

Krav på elektronisk betalning vid rut- och rotavdrag från och med 1 januari

Nu ska felaktiga utbetalningar vid rot-tjänster minska

Sofie Wilhelmsson, skatteexpert på Sveriges Byggindustrier uppger att syftet med kravet är att minska felaktiga utbetalningar för tjänster som inte har utförts eller betalats.

– Om kontant betalning från kunden tillåts går det inte att kontrollera betalningen. Därför går vi fram med det här förslaget. Steg för steg gör vi det svårare att bedriva ekonomisk brottslighet och skattefusk, säger finansminister Magdalena Andersson i ett pressmeddelande från Finansdepartementet.

Kravet kommer att gälla när arbetet betalas enligt den så kallade fakturamodellen och arbetet har utförts av en näringsidkare som är godkänd för F-skatt eller motsvarande intyg i utlandet om arbetet utförts utomlands.

En elektronisk betalning är till exempel en betalning med kontokort, inbetalningskort, BankID eller Swish.

Vi sammanfattar småföretagarnyheter en gång i veckan och skickar en e-postsummering till dig.

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Rulla till toppen