Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Så gör du för att må bättre – psykologen vägleder

Nytt år och nya möjligheter. Inspirationen och energin borde vara på topp. Men tänk om den inte är det. Tänk om du i stället lider av dålig sömn, oro för vår omvärld, stress över ekonomin och har svårt att ge dig återhämtning. Vad gör det med oss småföretagare och hur ska vi göra för att må bättre?

Karin Gillberg är legitimerad psykolog och dessutom småföretagare. Hon vet precis vad de flesta småföretagare slåss mot och måste, precis som andra, se om sitt företag mellan varven.

– Jag måste absolut släppa tankarna på jobb om de kommer på min fritid för att inte känna mig splittrad och stressad. Då kan jag få hjälp av att fokusera på något helt annat, som att gå en promenad med min hund. Jag vet av egen erfarenhet att du måste välja dina strider och vara snäll mot dig själv för att hålla i längden, säger Karin. Vår omvärld är ganska rörig och efter att många kanske precis har återhämtat sig efter pandemin har flera stora och allvarliga händelser avlöst varandra.

– Det har dykt upp många nya orosmoln när vi ser på världsläget och ekonomin. Många småföretagare drivs av något och har en vilja att leverera. Med alla de nya hoten som vi inte har kontroll över kan vi känna att de bara staplas på varandra. Vi har fått hantera mycket under de senaste åren. Allt detta, menar Karin, har gjort att vi kanske inte har kunnat fylla på och återhämta oss som önskat, det kan göra att många nu känner sig slitna.

–Oron över att själv bli sjukskriven är stor hos många småföretagare, likaså oron över inbrott, konkurrens, felrekryteringar, elkostnader och så klart omvärldsläget. Då gäller det att jobba med företagets struktur. Du måste försöka hålla isär företaget och det privata. Vi kan inte skydda oss från att ta in allt som händer, men vi kan påverka var vi lägger vår uppmärksamhet och tid.

Återhämtning är nödvändigt och oavsett vad du brinner för behöver du ibland få kliva av och fylla på med sömn, bra kost, rörelse och fina stunder i sociala sammanhang.

– Vi är flockdjur och det är viktigt för oss att känna trygghet och lugn i vårt sociala liv. Annars kan det leda till att du känner dig ensam och det kan leda till nedstämdhet.

Hur ska jag göra?
– Se över vad som stressar dig, du måste få en överblick. Vad handlar om företaget, privatlivet och omvärlden? Hur ser balansen ut? Har jag tid och utrymme för det jag behöver för att må bra?

Karin brukar prata om förkortningen STOPP:
S: Stanna upp, se över situationen. Fråga dig: Har jag för mycket att göra eller känner jag mig stressad?
T: Tänk efter, ta några andetag och fundera på hur du ska uppnå balans.
O: Observera, vad har jag för tankar och känslor. Vad händer i min kropp? Vad behöver jag ta itu med nu och längre fram?
P: Planera, organisera hur du vill gå vidare.
P: Påbörja den valda vägen och utvärdera under tiden. Uppskatta dina egna ansträngningar och uppmuntra dig för det du gör.

– Om vi vill lösa problem behöver vi veta vad vi står inför. Bryta ner och se över. Fundera på vad det betyder konkret för dig?

Att ha en plan för om du blir sjuk, ekonomin havererar eller leveranserna strular är viktigt.

– Jag brukar säga att vi ska förbereda oss för det värsta och jobba för det sannolika. I bästa fall blir det precis som vi har jobbat för!

I många fall kan sömnen bli ett problem för en stressad småföretagare. Tankar och oro får spinn när det egentligen är dags att sova och det håller en vaken.

Att skära ner på sömnen är lätt för många och något som kan fungera under en period.

– Vi har olika sömnbehov, men om det ska vara hållbart i längden måste vi tillgodose vårt sömnbehov, annars är det stor risk att vi tappar humöret och känner stress. Det finns läsvärda sömnråd på bland annat 1177. Vår hjärna behöver koppla bort och göra annat, hur kul vi än tycker att vårt företagande är. Hur mycket vi än brinner för det vi gör behöver vi få balans och öva på att vara i nuet även utanför företagarlivet.

– Har du svårt för att vara i nuet är det en tydlig varningssignal. Det är viktigt att få input från källor utanför din bubbla, annars riskerar du att tappa sådant som du egentligen tycker är kul och givande. Ta pauser från företaget. Gör det regelbundet och fyll på. Att återkommande vara i kontakt med annat som också är betydelsefullt i livet stärker din känsla av meningsfullhet och fungerar som stöttor i tillvaron vid sidan av företagandet.

Karin vet att det är lätt att stirra sig blind på längre sammanhängande semester, och menar att pauserna i vardagen är minst lika viktiga.

– Det är väldigt lätt att bara springa på, men det riskerar att förlänga tiden vi känner stress och press. Även om vi brinner för vårt företag klarar vi oss inte utan att ha hand om vårt fysiska och psykiska mående.

Psykologens tips för småföretagarens välmåendePsykologens välmående
• Se över varifrån du kan få mer stöd och trygghet. Det kan handla om exempelvis samtalshjälp, försäkringar, med mera.
• Ta hjälp med sådant du inte är bra på, det finns det andra som är.
• Stanna upp – lyssna in vad du känner och hur du känner dig
• Om du har bestämt att du ska vara ledig, bestäm hur ledigheten ska se ut och förmedla det till andra för att freda den.
• Kom i håg att korta och återkommande pauser är av stort värde.
• Starta morgonen med att göra en lista på vad du ska hinna med under dagen. Gör listan kort och strukturera tiden så att du lyckas.
• Lär känna hur du bäst fungerar och även när du tappar energi och ork.
• Förändring tar tid, testa dig fram. Det är bättre att prova något litet än att göra en storsatsning.
• Landa inte i soffan utmattad på fredagskvällen. Fyll din kalender med promenader, lunch i lugn och ro och trevliga saker.
• Ta inte till alkohol eller energifattig mat.
• Ge dig själv en chans där du kan lyckas. Du behöver inte fylla på det dåliga samvetet.
• Ha en plan. Kanske för hela våren, men också för kommande vecka. Det kan hjälpa dig att inte känna dig splittrad.

Boktips från psykologen:
• Återhämtningsguiden. Må bra trots stress och press. Författare: Niclas Almén
• Oro. Att leva med tillvarons ovisshet. Författare: Anna Kåver.
• Tid att leva. Författare: Fredrik Livheim, Daniel Ek och Björn Hedensjö

Text och foto: Maria Eremo

Denna artikel är sedan tidigare publicerad i Bra Affärer

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Rulla till toppen