Många skapar en LinkedIn-profil av bara farten utan att egentligen veta vad de ska ha den till. Men i stället för att bara låta den vara, kan det vara värt besväret att lägga tid på att spetsa till den.
Det handlar ju om att stärka sitt personliga varumärke genom sin LinkedIn-profil och en del kan tycka att det känns själviskt och egocentriskt att lägga tid på det, vilket i sin tur gör insatsen svårmotiverad. Men en genomarbetad profil kan leda till uppdrag och jobb och LinkedIn jobbar ständigt med att utveckla sin plattform så att användarna på enklast möjliga vis ska kunna framhäva sina kompetenser och erfarenheter och därmed bygga sitt personliga varumärke. Här är tio tips för att få ut det bästa av din LinkedIn-profil.
- Välj rätt profilbild
Profilbilden är det första besökarna ser av dig och det som formar deras första intryck. Här är det viktigt att bilden är hyfsat nytagen och att den verkligen visar dig. 60 procent av bilden ska utgöras av ditt ansikte och du ska försöka att le med ögonen. - Lägg till en bakgrundsbild
Din bakgrundsbild är nästa visuella inslag som möter besökaren. Här finns ett gyllene tillfälle att fånga folks intresse, ge kontext och vissa vad som betyder något för dig. Den rätta bakgrundsbilden hjälper din sida att stå ut och vara minnesvärd. - Gör något mer av rubriken
Det finns ingen regel som säger att rubriken på din profil ska vara din yrkestitel. Använd rubriken för att berätta om hur du ser på din roll, varför du gör det du gör och vad som motiverar dig. - Förvandla ditt profilavsnitt till din berättelse
Väldigt många lämnar hela eller delar av sitt profilavsnitt blankt när de skapar sin profil. Under ”Om” har du chansen att berätta din historia och inte enbart lista kompetenser och tidigare jobb. Försök förklara varför dina kompetenser är viktiga och hur de kan hjälpa andra. Var inte rädd för att lägga tid på detta. Detta är din viktigaste marknadsföringsplats i profilen och det är värt besväret att jobba med den. - Undvik modeorden
Vissa adjektiv användes så ofta i rubrikerna och beskrivningarna att de blir meningslösa. Bland de mest överanvända modeorden återfinns specialiserad, ledarskap, fokuserad, strategisk, erfaren, passionerad, expert, kreativ, innovativ och certifierad. Du kan givetvis använda dessa ord men för att övertyga folk att de verkligen betyder något måste du visa att du har dessa kvaliteter när du beskriver dig själv. - Förädla ditt nätverk
Det enklaste sättet att få ditt nätverk att växa är att synka din profil med din e-posts adressbok. Det ger dig relevanta människor att knyta kontakt med på ett effektivt vis, och inga förfrågningar skickas i väg utan din tillåtelse. Utöver detta, ta för vana att följa upp möten och konversationer med LinkedIn-förfrågningar. Det är ett utmärkt sätt att hålla ditt nätverk levande och aktuellt. - Lista relevanta kompetenser
Gå igenom listan på kompetenser och identifiera de som är relevanta för dig. Ta med dem till din rubrik och beskrivning för att ge dem mer substans. En nyckel här är att hålla det relevant och inte ha en lista på kompetenser som inte hör till din kärnverksamhet. Passa på att vårstäda listan då och då. - Framhäv de tjänster du erbjuder
Tjänster är en ganska ny funktion på LinkedIn som hjälper konsulter, frilansare och småföretagare att visa upp sitt utbud av erbjudna tjänster. Att lägga in information i tjänstesektionen av din profil kan öka din synlighet i sökträffar. - Sprid rekommendationer
Rekommendationer från andra LinkedIn-medlemmar stärker dina kompetenser och din trovärdighet. Gå igenom ditt nätverk och hitta dem som du genuint tycker förtjänar en rekommendation av dig, vilket ofta triggar en gentjänst. Var inte rädd för att be om rekommendationer också, men kom ihåg att relevans är viktigt även här. - Dela och kommentera
Att ha ett nätverk är bra, att vara aktiv i det är bättre. Att dela relevant innehåll i ditt nätverk, sådant som du finner intressant och i linje med vad du står för, är en bra början. Att sedan lägga kommentarer till det du delar ger dig en mer framträdande plats i flödet. Välformulerade kommentarer är mer sannolika att generera dialoger och lyfta din profil i LinkedIn.
Källa: LinkedIn
Text: Anders Jakobson
Denna artikel är sedan tidigare publicerad i Bra Affärer