Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Undvik bedrägerier under semestertider

Bedragare är ofta mer aktiva under sommaren och semestertider. Ta del av några vanliga brottsupplägg mot företag och våra tips på hur du kan skydda ditt företag.

Antalet bedrägerier mot företagare ökar, inte minst under sommaren. Bedragarna utnyttjar det faktum att sommarvikarier ofta har sämre koll på rutiner och säkerhet. Bedragarna är pålästa och experter på att manipulera. De övar sig oavbrutet på att bli bättre på det som är deras jobb – att lura och bedra. Enligt statistik från Polisen kom bedragare förra året över enorma belopp och mörkertalet antas vara stort. Många avstår från att polisanmäla bedrägerierna, antingen för att de skäms över att ha låtit sig luras eller för att de vill skydda företagets rykte och varumärke.

Några vanliga bedrägerier i semestertider är;

Vd-bedrägeri

Den här formen av bedrägeri har drabbat många företag. Bedragaren utger sig för att vara företagets vd eller en annan person i ledande ställning. Bedragaren skickar därefter ett mejl till någon inom företaget och ber personen att göra en överföring på en stor summa pengar. Mejlet ser verkligen ut att komma från vd och mejladressen helt ofta helt korrekt förutom på en bokstav eller ett tecken. Men var försiktig, e-postadressen kan vara helt identiskt med den riktiga.

Att tänka på

Ett av de mest effektiva sätten för att förhindra eller skydda sig mot den här typen av bedrägeri är att utbilda personalen. Inför semestertider är det extra viktigt att till exempel sommarvikarier är medvetna om riskerna och uppmärksamma på avvikande mejl eller händelser. Om någon försöker stressa dig att genomföra en betalning, där du måste fatta snabba beslut om att genomföra en betalning, bör du se upp och skapa dig tid för att verifiera.

Ett annat effektivt sätt är att införa dualitet vid betalningar, vilket innebär att två medarbetare måste signera en betalning. 

Bluffakturor

Bluffakturor och också relativt vanliga. En bluffaktura är en faktura från ett företag du inte haft någon tidigare kontakt med och med krav på betalning för en tjänst eller en vara som aldrig har beställts eller levererats. Det är även vanligt att fakturan innehåller hot om rättsliga åtgärder och fakturan inte betalas omedelbart. Bestrid alltid en bluffaktura skriftligt via mejl samtidigt som du gör en polisanmälan. Bestridandet ska innehålla datum för bestridandet, uppgift om vilken faktura det gäller och orsaken till bestridandet.

Om bedragaren driver ärendet vidare till inkasso och kronofogden måste det också bestridas. Ofta skickar bedragaren ut många falska fakturor i hopp om att några ska betalas utan närmare granskning.

Fakturabedrägerier

Det innebär ofta att en person via telefon hävdar att ni ingått ett avtal och att personen vill att du förlänger avtalet. Acceptera givetvis inte detta utan bestrid eventuella fakturor och krav. Det kan även vara en faktura där företagslogotypen och företagets information ser trovärdig ut men där företagets betalningsuppgifter har ändrats.

Några tips på hur du kan minska risken för att drabbas;

Kontrollera om fakturan kommer från en okänd avsändare eller företag som du aldrig haft kontakt med. Se om fakturan innehåller vaga beskrivningar av tjänster och varor och var uppmärksam på felstavningar. Jämför fakturans betalningsuppgifter med tidigare fakturor. Jämför fakturan med gjorda beställningar. Se till att ha bra rutiner för fakturahantering, hur fakturor ska kontroller och hur rutinerna ser ut för betalningar.

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Rulla till toppen