Ett av våra medlemsföretag har blivit utsatt för en ny form av Nigeriabrev som vi som organisation, enligt Finans Inspektionen och Finans Polisen, bör varna alla våra medlemmar för.
Förfarande:
“Kunden” begär pris på produkter och lägger en order. Kunden betalar med check som är mycket större än ordervärdet och begär att överskottet sändes tillbaka till dem.
Varning enligt Finans Polisen
Om checken lämnas till banken så tar det två veckor innan den är kontrollerad. Banken begär då att mottagande företag skall garantera checken. Och då får man pengarna omgående, men avvisas checken får företaget stå för hela kostnaden. Har man då betalat tillbaka pengar och sänt varor blir det kostsamt. Detta förfarandet har blivit vanligt den senaste tiden.
Upplägget går ut på att bedragaren skickar en check på ett betydligt högre belopp, än det avtalade (eller listpris) på en vara. Som exemplet i artikeln så skickas 7 000 dollar istället för priset som är 5 000 dollar, och mottagaren ombeds att skicka “tillbaka” de överskjutande 2 000 dollarna till avsändaren, ofta under förespegling att “den stressade chefen” missförstått och skrivit ut det för stora beloppet. Det godtrogna “svenska” företaget skickar tillbaka 2 000 dollar till bedragaren och garanterar även checken för banken (och i värsta fall även hinner skicka produkten till bedragaren).
När det sedan uppdagas att checken är falsk – och ja – den är ALLTID falsk!
Så står företagaren i bästa fall med 2 000 + 5 000 dollar i “dumbomkostnad” och i värsta fall även med skickade produkter för 5 000 dollar (kundförlust).
Detta upplägg är dessutom ett väldigt typiskt “hur kunde jag vara så blåögd”-upplägg som är för “pinsamt” att polisanmäla och ofta göms undan i slaskkonton i bokföringen.