Siffror om företagande överraskade

Småföretagarnas Riksförbunds ledamot tillika mikroföretagare, Anneli Egestam, var en av talarna för det seminarium som lockade flest deltagare på Centerns Kommundagar 2018. ”Stoppa klyvningen av Sverige – ett företagsklimat i världsklass” var rubriken, där Anneli Egestam bland annat pratade om hur kvinnors företagande kan stimuleras med hjälp av införandet av ett BOT-avdrag.

Småföretagarfrågor stod i fokus på Centerpartiets seminarium ”Stoppa klyvningen av Sverige – ett företagsklimat i världsklass. Förtroendevalda från hela Sverige visade via sitt deltagande att det finns ett stort intresse i landets kommuner att lyfta och förbättra villkoren för ett bättre lokalt näringsliv. Småföretagarnas Riksförbunds styrelseledamot Anneli Egestam presenterade i sitt anförande den dystra sanningen att endast ett av fyra företag drivs av en kvinna, en siffra som förvånade den stora publiken.

Småföretagarnas Riksförbunds presenterade ett förslag till BOT-avdrag, med liknande upplägg som RUT- och ROT-avdrag, som väckte stort intresse. Ett förslag som skulle minska belastningen på sjukvården och ge en större del av befolkningen möjlighet att förebygga ohälsa genom friskvård. Om man räknar med att 1 av 3 skulle känna sig hjälpta av friskvård eller olika samtalsterapier, skulle ett BOT-avdrag vara värt drygt 7 gånger mer än det kostar. Det skulle även skapa förutsättningar för fler kvinnor att bli företagsledare då det är en bransch som lockar kvinnor att utbilda sig och starta eget.

• -Att starta företag är en stor satsning och då vill man ha långsiktiga spelregler att förhålla sig till, som till exempel ett införande av BOT-avdrag skulle kunna bli. Företagare blir man för att man brinner för något, inte för att man tror att man ska bli miljonär. Vi är snarare som Piff och Puff, vi snålar, lägger ”ekollon” på hög och sparar till sämre dagar. Hållbart företagande för oss är att fler ska kunna leva, och överleva, på sitt företagande och känna någon form av trygghet i det, säger Anneli Egestam.

Anneli Egestam
Styrelseledamot

PRESSKONTAKTER

sten.lindgren@smaforetagarna.se