Skatteverket sågar i fel ände

Gränsen för kontroll av småföretagare är nådd och den negativa effekten av personalliggare är just nu större än den positiva. I samband med de ändringar i personalliggarsystemet som ska införas från och med den 1 juli 2018 har både politiker och näringsliv reagerat på de tokiga effekter som Småföretagarnas Riksförbund uppmärksammat och lyft fram.

I en artikel från Jörgen Hellman m fl Socialdemokratiska riksdagspolitiker i Aftonbladet försvarar de införandet av personalliggare genom att säga att kontroll behövs mot skattefusk och svart ekonomi. Men de visar också en insikt genom att skriva att För mycket av kontroll kan dock hämma näringsverksamheten.

Småföretagarnas Riksförbund delar uppfattningen att ett personalliggarsystem skulle kunna bli ett fungerande verktyg för att motverka skattebrott och svartjobb. Problemet är att detta verktyg nu används på ett mycket felaktigt sätt av användarna. Det skulle kunna jämföras med att ge en riktigt bra såg till en snickare och be hen att såga bort murkna delar på ett virke. Snickaren börjar såga i det murkna träet men tycker att sågen är så vass och biter så bra att det är roligare och mer effektivt att såga i det friska, välmående virket på andra sidan. När snickaren slutligen sågat färdigt är det murkna kvar och allt det friska virket söndersågat och fördärvat.

Vems är då felet? De som byggde sågen, de som gav instruktioner, den som sågade eller virket. Det naturliga svaret borde vara att felet låg hos någon av de tre förstnämnda, men som diskussionerna kring personalliggare utvecklats så hävdar samtliga aktörer att det är virkets fel.

Det är denna anmärkningsvärda slutsats som leder till negativa reaktioner. Förvisso är landets småföretagare av det rätta virket men felet har uppstått hos de som gett instruktionerna och därför kräver vi småföretagare att ni politiker ger nya instruktioner. Då kan användarna, skatteverkets kontrollanter, fokusera på att ta bort de murkna delar som saboterar för de som försöker göra rätt i den täta regelskog som omgärdar småföretagandet i dagens Sverige

Erik Sjölander, Näringspolitisk talesperson, Mats Eriksson, En företagares vardag

PRESSKONTAKTER

sten.lindgren@smaforetagarna.se