Antingen ingenting

Svensk arbetsmarknadspolitik rosar inte marknaden enligt Småföretagarnas Riksförbund. Någon har sagt att den havererat. Regeringen tar inga initiativ till förbättringar eller förenklingar för småföretagen.

Var finns idéerna, visionerna eller handlingskraften? Starka statsfinanser med Pippi Långstump liknelser och ytterligare jobbskatteavdrag tycks vara melodin för den lätt osynkroniserade orkester som alliansregeringen utgör. Moderaterna är största partiet i Sverige och på väg att bli ”statsbärande” enligt tidigare uttalade visioner. Mittenväljarna har övertygats med skattesänkningar och en känsla av trygghet i att svensk ekonomisk politik är världsbäst. De andra tre partierna i regeringen får inte, kan inte eller vill inte profilera sig. Dirigenten har orkestern helt i sin hand och tillåter inget missljud från de små, udda sektionerna.

Det mesta som görs är eller blir fel.

Arbetsförmedlingen är ineffektiv. Varje arbetsförmedlare förmedlar i snitt ett (1) jobb per år för miljardkostnader. Detta är inget nytt men mycket illa.

”Fas 3” debatten har rasat vilt på senare tid. Oseriösa företag skor sig på systemet och håvar in pengar utan att den arbetslöse har någon vettig sysselsättning. Om någon alls.

Systemet med ”jobbcoacher” betecknas av oppositionen (Ylva Johansson S) som lekstuga. Företag utan F-skattesedel tillåts kamma in pengar i samarbete med Arbetsförmedlingen genom metoder som tycks vara synnerligen tveksamma. Resultatet av verksamheten är mycket dåligt enligt försäkringskassans egna utvärderingar.

Listan kan göras mycket längre men att gnälla över spilld mjölk hjälper inte.

En vettig och riktig arbetsmarknadspolitik skall underlätta för satsningar inom företagandet, och därigenom minska arbetslösheten. Kostnaderna för att anställa fler medarbetare måste sänkas. Riskerna för att anställa måste minska och anpassningen av de arbetslösas kompetens till näringslivets behov förbättras.

SFR ser mycket små ansatser från regeringen att verka i sådan riktning. Trots ogynnsamma villkor anställer småföretagarna just nu mer medarbetare än på länge. Optimism och framåtanda finns men varför görs ingenting för att verkligen få ”proppen ur flaskan”. SFR är övertygat om att det verkligen skulle ge ett enormt resultat om så skedde nu när statsfinanserna tillåter det och alla andra förutsättningar finns. Det är normalt att ”gasa i uppförsbacken” men varför inte försöka på raksträckan när underlaget är bra.

Ta bort sjuklöneansvaret för de första 14 dagarna. Ta bort turordningsreglerna. Sänk arbetsgivaravgifterna. Våga prova att sänka risker och kostnader för småföretagarna att anställa. De vill men vågar inte enligt många undersökningar och enkäter. Varför riskera en liten men lönsam verksamhet då resultatet kan bli ekonomisk katastrof.

För ytterligare information kontakta:

Leif Svensson

E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu