Företagens sjuklöneansvar

Småföretagarnas Riksförbund visar genom en enkät på sin hemsida att sjuklöneansvaret som vilar på företagarna, kraftigt minskar småföretagens vilja att anställa fler medarbetare. Inte mindre än 78 %, av de som svarat, anser att detta utgör ett stort hinder för nyanställningar.

En överväldigande majoritet av Sveriges småföretagare anser att kravet från SFR om avskaffande av sjuklöneansvaret är viktigt för nyanställning och expansion.

Stora företag kan kalkylera med en viss sjukfrånvaro och statistiskt ganska noga förutse denna. Därmed kan de genom en viss, liten överkapacitet säkerställa produktionen och anpassa sin prisbild därefter.

Ett litet företag med någon eller några anställda kan emellertid drabbas oerhört hårt om en medarbetare blir sjuk eller skadar sig. Åtagna jobb och leveranser måste utföras för att man inte skall förlora kunder och man har sällan råd att extraanställa och dessutom betala sjuklönekostnader.

Det blir ofta så att företagaren måste jobba dubbelt upp (om han inte redan gör det) och sliter på sin egen hälsa samtidigt som familjen eftersätts med obefintlig fritid och semester. Situationen blir troligen inte lättare att acceptera om skadan inträffat på en fotbollsplan eller i en skidbacke.

Trots att allt fler undersökningar av liknande art ger ett samstämmigt resultat fortsätter våra politiker att blunda för detta faktum.

I jämförelse med gårdagens utspel från alliansen om sänkt restaurangmoms, vilken sägs ge ca 8 000 nya jobb, skulle med största sannolikhet ett borttagande av sjuklöneansvaret ge mångdubbelt fler.

Det är nämligen så att under de senaste 10 åren har de 25 största företagen på börsen minskat sin personal i Sverige med 64 000 personer medan småföretag, med mindre än 50 anställda, sammantaget ökat sin personal med 200 000 personer under motsvarande period.

Leif Svensson, ordförande i Småföretagarnas Riksförbund, hävdar med bestämdhet att det bästa och snabbaste sättet att sätta fart på företagandet och svensk ekonomi är att underlätta och göra det billigare för småföretagare att etablera sig och sedan växa. Avskaffande av sjuklöneansvaret är en viktig del i detta.

Vad som genomförts under mandatperioden från 2006 i detta hänseende är enligt SFR småpotatis, trots att alliansen hävdar motsatsen. Man lovade då väsentligt mer än vad de sedan hållit och risken är att det blir samma visa igen. Skulle de få förnyat förtroende i valet om en knapp månad förväntar vi oss väsentligt fler och mer verksamma åtgärder säger Leif Svensson.

För ytterligare information kontakta:
Leif Svensson
E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu