Regeringen och företagen

Vi har fått svar från Pernilla Tollin, politisk handläggare i Socialförsäkringsutskottet, på en del synpunkter vi haft på småföretagarnas villkor i Sverige. Hon beklagar att vi fått vänta men det kan vi stå ut med. Självfallet är det inte så lätt att snabbt hitta och formulera de positiva siffror hon redovisar. Hon har fått gräva djupt. Även om hon säkert har haft stor hjälp av Riksdagens utredningstjänst. Att man med statistik kan bevisa allt vet vi ju.

Apropå ”regelförenklingsarbetet” skriver hon lite svävande att det är ett pågående arbete och att de har en bit kvar innan de nått målet. Det kan vi verkligen skriva under på. Hon skriver också att det inte innebär att de varit sysslolösa. Säkert inte fel det heller men vad har man sysselsatt sig med? Hennes exempel på minskning av administrativa kostnader för företagare i landet har mycket liten bäring på de verkliga småföretagarnas situation. Det mesta som hänt har berört de stora företagen. Faktum kvarstår att de under sin första regeringsperiod missade grovt när det gäller att uppfylla sina löften att minska regelkrånglet med 25 %.

Beträffande ”sjuklöneansvaret” skriver hon att Sverige har mycket gynnsamma villkor för företagare. Hon jämför med Nederländerna där arbetsgivarna betalar sjuklön i 2 år medan svenska företagare slipper undan med 2 veckor. Hon lovar att de trots detta inte skall lägga någon ytterligare börda på svenska arbetsgivare i detta avseende utan att de tvärtom är stolta över de förbättringar de gjort. Ytterligare kommentarer överflödiga.

Detta visar att hon (regeringen) inte har någon större kunskap om, eller kanske helt enkelt inte någon förståelse för, de riktigt små företagarnas förhållanden. Detta trots att det med övertygande bevisning framgår att det är småföretagarna som driver Sverige framåt.

All tillväxt och all nyanställning netto sker i småföretagen. Varför inte tänka om och stimulera dem som tar Sverige framåt?

Politikerna och regeringen skall vara de som skapar klimatet för företagandet. Jämför med ”vallateamet” och Larry Poromaa i VM på skidor nyligen. De svenska åkarna slet ibland som djur på dåligt vallade skidor men blev helt frånåkta. Andra dagar då de hade rätt vallat susade de ifrån konkurrenterna. Snälla politiker, se till att svenska småföretagare får både fäste och glid så skall det bli åka av.

För ytterligare information kontakta:
Leif Svensson
E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu