Kontakta oss
Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu
NYHETSBREV
Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!
Småföretagarnas Riksförbund presenterar Sommarbloggen! Här får ni ta del av konkreta tips på allt från hur man kan arbeta med sociala medier och content till hur du får din hemsida mer säljande, ökar din konvertering och vad du bör tänka på när du väljer webbhotell.
I förra veckans inlägg gick vi igenom tre av våra stora sociala medier som används idag. Det finns, precis som jag skrev då, ännu fler men jag tänkte att vi håller där. Nu när du har koll på vilka digitala kanaler som används så tänkte jag ge lite tips på hur du ska förhålla dig till dem. Använd sociala medier på rätt sätt så får du en fantastisk kanal för interaktion med dina kunder, relationsbyggande och marknadsföring!
Sociala medier är precis som det låter en plattform för interaktion. Plattformarna har olika algoritmer som de följer och det är dessa som bestämmer hur ofta ditt inlägg visas, vem det visas för och hur många som ser det. Algoritmerna ser lite olika ut för olika kanaler men gemensamt för alla är att de bygger till stor del på hur social du är på din kanal.
För att dina inlägg ska hamna högt upp i dina följares flöden och för att de ska exponeras för fler är det viktigt att du är aktiv. Något annat som är lika viktigt och också gynnar algoritmerna är att besvara de kommentarer du får. Dina följare har tagit sig tiden att kommentera ditt inlägg – se till att ge dem tid och ett svar tillbaka. Andra saker du kan göra för att få algoritmerna att gilla din sida/ditt konto är att publicera ofta och gilla och kommentera på andras bilder/uppdateringar.
Varför ska någon följa just ditt konto? Varje följare är unik och självklart är det svårt att göra alla nöjda. Se över din målgrupp, vem vill du ska följa ditt konto och varför? När du vet vilken målgrupp du vill attrahera kan du bestämma vilken typ av content du behöver. Se till att det finns en anledning för andra att följa ditt konto!
Genom att dela med dig av tips, erfarenheter eller helt enkelt dig själv och företagets vardag så kan du bygga värdefulla relationer som på sikt kan leda till affärer eller helt enkelt stärka ditt varumärke. Vi människor tycker om att få saker gratis och vi tycker också om när vi kan relatera till produkten/kampanjen/tjänsten. Skapa content som dina följare kan känna igen sig i, tycka till om eller helt enkelt ha nytta av.
Att inte uppdatera sin profil är ett misstag som är ganska vanligt bland företagare. Man skapar sin Facebooksida eller sitt Instagramkonto en gång, lägger ut lite bilder och text ibland men uppdaterar aldrig sin information.
Oavsett om du ska gå ut och äta, beställa någonting online eller bara checkar av marknaden så gör du det ofta via sociala medier – vilket betyder att dina kunder gör likadant! Se till att ha en uppdaterad profil där dina besökare kan läsa om företaget, hitta adress, telefonnummer, öppettider och webbsida. Se även till att uppdatera med inlägg, både för att hålla flödet uppe och för algoritmerna men också för dina följare. Ett tomt flöde eller ett konto där det går en månad mellan varje post är inget jättekul flöde att följa… uppdatera!
Sociala medier kan låta lite läskigt och jobbigt för en del men faktum är att det inte behöver vara så. Din digtala kanal är egentligen en förlängning av dig själv som person eller ditt företag för att interagera och kommunicera med vänner, familj, kunder, potentiella kunder och andra. Så länge du hanterar dina konton på ett bra sätt, publicerar med jämna mellanrum och ser till att svara dem som vill prata med dig så kommer du klara dig fint. Vill du inte hantera ditt konto själv finns det både coachning, utbildningar och social media managers som kan hantera ditt konto åt dig. Lycka till med dina sociala medier och kom ihåg – var social.
Till nästa gång!
Allt gott,
Andréa Reuter
By Arts AB
www.by-arts.se
Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu
Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!