Sommarbloggen

Småföretagarnas Riksförbund presenterar Sommarbloggen! Här får ni ta del av konkreta tips på allt från hur man kan arbeta med sociala medier och content till hur du får din hemsida mer säljande, ökar din konvertering och vad du bör tänka på när du väljer webbhotell.

Linus Höjdegård

Behöver mitt företag en hemsida?

Hej alla småföretagare!

Mitt namn är Linus och jag driver en webbyrå som heter Hjältebyrån AB.  Jag har tillsammans med Andrea på By Arts AB fått den stora äran att skriva några inlägg på sommarbloggen. Jag kommer i mina inlägg bland annat skriva om varför man behöver en hemsida och vad man bör tänka på när man väljer webbhotell. 


Men nog om mig – nu ska vi prata om den ständiga frågan ”Behöver mitt företag en hemsida?”

Det är i grund och botten inte en så enkel fråga som man kan tro – det finns många faktorer som spelar in i frågan om ditt företag behöver en hemsida. Det handlar egentligen inte så mycket om ditt företag – det handlar om hur människors sök och köpbeteende fungerar och har utvecklats de senaste åren. Det enklaste sättet att få svar på den här frågan är att gå tillbaka till dig själv och reflektera över vilka steg du tar och hur din process ser ut inför ett köp av en tjänst eller av en vara.

 

Hur brukar en normal köpprocess egentligen se ut?

Behov uppstår

Ett behov uppstår - i mitt fall att en flytt händer och mitt behov av en flyttstädning uppstår.

Steg 1

Sökning görs

Efter att ha funderat över exakt vilket behov jag har formulerar jag en sökfras - i mitt fall "Flyttstädning Klippan".

Steg 2

Resultat presenteras

Några millisekunder senare presenteras sökresultaten som i det här fallet Google tror passar mina behov bäst.

Steg 3

Valet görs

När jag har fått chansen att se vilka sökresultat som visas för mig gör jag ett aktivt val och klickar in på den hemsida jag tror passar mina behov.

Steg 4

Personligen så är mitt första steg i 99 procent av alla fall alltid samma sak. 

Jag öppnar en webbläsare, må det vara Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari eller i mitt fall på senaste tiden, Microsoft Edge. Jag knappar in adressen till en sökmotor jag tror kan leverera ett bra resultat som t.ex. Google och skriver in min sökfras. 

 

För att ta ett exempel från verkligheten så är jag mitt i en flytt. Efter att ha flyttstädat själv i många år är det en prioritering att inte vilja flyttstäda själv – jag behöver alltså hitta ett företag som kan hjälpa mig med flyttstädning! Jag skriver då in min sökfras – i det här fallet ”Flyttstädning Klippan” då det är orten som ligger närmast mig. Efter några millisekunder fylls min skärm med massvis av hemsidor från företag som jobbar med just flyttstäd i mitt område. Merparten av resultaten är just hemsidor – några få är facebooksidor eller liknande – men det är en minoritet av urvalet, det är hemsidor som dominerar resultaten.

 

Just den här processen är jag faktiskt inte ensam om – jag skulle vilja påstå att de flesta av mina vänner och personer jag känner använder sig av samma process och steg i sin köpresa.

Men jag har ju en Facebooksida, jag behöver ingen hemsida!

Det där är ett argument som hörs ofta, gärna i samband med ”Hemsidan är död”.

 

Alla företag bör ha en Facebooksida – absolut!  Men det är ett komplement – inte ett substitut. Problematiken med att enbart finnas på sociala plattformar så som Facebook eller Instagram är att du inte har någon kontroll:

 

  • Det kan vara så enkelt som att du som admin för företagssidan blir hackad och ditt konto blir stängt – då kommer du aldrig mer åt företagssidan. 
  • Du kanske postar någonting på din företagssida som plattformen inte gillar och din sida spärras.
  • Facebook kanske ändrar sina algoritmer eller – kanske försvinner helt?

 Hur mycket är dina xxxx-antal följare på FB eller IG egentligen värda om du inte har något sätt att kommunicera med dom?

De stora skillnaderna här är att om du har en hemsida som är byggd i open-source så äger du hela din hemsida. Du äger ditt material och du har kontroll över det. Du är inte beroende av några algoritmer för sociala medier och du behöver inte betala för att kunna nå ut med ditt budskap och dina tjänster.

Vet ni vad som faktiskt är så bra med en helt egen hemsida?

Det bästa är att det jobbet du gör idag även kommer synas om en vecka, en månad, ja flera år framåt! När du skriver inlägg på din blogg eller skriver texter på din hemsida så indexeras det innehållet av Google. Om det är ett bra innehåll som är relevant kommer Google att presentera det innehållet för en användare som söker efter det.

 

Om vi går tillbaka till mitt exempel så kommer jag att få resultat på hemsidor som behandlar ämnet flyttstädning i Klippan. Det kan till och med vara så att en välskriven artikel om saker man bör tänka på vid flyttstädning från en flyttfirma i Klippan som skrevs för över ett år sedan gör att jag hittar till just det företaget, läser på om deras tjänster och bestämmer mig för att ta kontakt och boka ett flyttstäd.

 

 

Allt tack vare deras arbete med sin hemsida.

Ni kanske ville ha ett svar på frågan om ert företag behöver en hemsida?

Svar: Ja! I de flesta fall är det bra att ha en hemsida till sitt företag. En egen hemsida ger dig som företagare kontroll över hur ditt företag representeras på nätet och ger dig i slutändan och över tid extremt billig marknadsföring jämfört med andra sociala medier.

 

På en hemsida har du chansen att visa upp dina tjänster, vad du kan och är bra eller vilka varor du kan erbjuda din kund.

 

 

Gör det rätt från början och det kan mycket väl bli den bästa investeringen du någonsin kommer att göra i ditt företag!

 

Linus Höjdegård

Hjältebyrån AB

Www.hjaltebyran.se

ANDRA INLÄGG FRÅN SOMMARBLOGGEN

Stå starkare tillsammans

Bli medlem