Sommarbloggen

Småföretagarnas Riksförbund presenterar Sommarbloggen! Här får ni ta del av konkreta tips på allt från hur man kan arbeta med sociala medier och content till hur du får din hemsida mer säljande, ökar din konvertering och vad du bör tänka på när du väljer webbhotell.

Andrea Reuter

Sociala medier – var finns din målgrupp?

Hej alla småföretagare, vad roligt att ni hittat hit!

 

Mitt namn är Andréa och jag driver dels företaget By Arts AB men arbetar även som content manager och social media manager för Småföretagarnas Riksförbund. Under sommaren har jag fått äran att kombinera min roll hos Småföretagarna med min roll som småföretagare inom marknadsföring, text och sociala medier. Vid min sida har jag den eminenta Linus Höjdegård som driver webbyrån Hjältebyrån AB men han får berätta mer om sig själv när det blir hans tur 😊

 

I den här bloggen kommer ni mellan vecka 29 och vecka 33 att ta del av två blogginlägg i veckan, tisdagar och fredagar, där jag och Linus skriver varsitt inlägg om våra respektive områden.

 

När det gäller marknadsföring online så är A och O att du gjort din målgruppsanalys för att maximera ditt resultat och att du vet vilka kanaler du ska synas i. Oavsett hur bra marknadsföring du gör eller hur bra content du än producerar så blir den totalt meningslös om den ändå inte når ut till rätt personer. Jag tänkte därför börja min karriär som bloggare med att kort skriva om det härliga ämnet sociala medier och vilka målgrupper som finns var!

”8 av 10 svenskar använder sociala medier” – Internetstiftelsen

 

Vad är sociala medier och vilka ska jag använda?

Om vi börjar med frågan om vad sociala medier egentligen är så kan man säga att det är ett samlingsnamn för olika digitala kommunikationskanaler där användarna kan kommunicera direkt med varandra med hjälp av text, bild, video och ljud. Enkelt förklarat så skulle man kunna säga att det är en förlängning på de traditionella medierna tidning, radio och tv där användarna kan ha direktkontakt och interagera med varandra i realtid.

 

Vilka sociala medier finns?

De flesta av er känner nog redan till att det finns en del olika typer av sociala medier och en mängd kommunikationsforum ute på internet. De största sociala medierna i vår tid just nu är Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Youtube, Snapchat och TikTok. Jag tänkte att vi dyker i lite information kring de tre första i detta inlägg!

 

Facebook

Facebook är det största sociala nätverk vi har idag. I april 2019 redovisade företaget själva att man hade 2,38 miljarder användare världen över. I Sverige är det enligt statistik från Svenskarna och Internet 76% av de som använder sociala medier som använder Facebook.

 

Vilken målgrupp finns på Facebook?

Eftersom Facebook är en världsomfattande kanal där du kan komma i kontakt med människor från hela världen är Facebook väldigt bra för företag som riktar sig internationellt eller mot privatpersoner. Möjligheterna är många om du registrerar en företagssida på Facebook men det är också en hård konkurrens så det gäller att vara aktiv. Facebookanvändarna består av fler kvinnor än män och det största åldersspannet ligger mellan 18 och 29 år även om det finns många som är både yngre och äldre som använder kanalen. De senaste åren har användandet dessutom ökat bland äldre (65+) och många pensionärer använder idag nätverket, framförallt för att hålla kontakt med barn och barnbarn.

 

Instagram

Instagram är det näst största sociala nätverket med över 600 miljoner aktiva användare dagligen och över 1 miljard aktiva användare varje månad. Instagram är den digitala kanal som ökar mest och är en alldeles perfekt marknadsföringskanal för företag, framförallt för dem som kan marknadsföra sig med hjälp av fina fotografier och annat grafiskt material. Instagram är gratis för både företag och privatpersoner och fokus ligger på att kommunicera med framförallt foto och film.

 

Vilken målgrupp finns på Instagram?

Instagram är en kanal som används flitigt av stora kedjor och många samarbetar med så kallade influencers. Det är alltså personer som har ett högt antal följare på sin kanal som marknadsför produkter åt företag. Den största andelen av användare på Instagram är kvinnor (68%) men användandet bland män har ökat så pass mycket förra året att det nu är över hälften av alla män som också använder plattformen (53%).

 

LinkedIn

LinkedIn är en kanal som grundades 2003 och är inriktad på att skapa en mötesplats mellan arbetssökande och företag. Det är också en väldigt bra kanal för den som vill marknadsföra sig eller sin verksamhet ur en professionell vinkling. LinkedIn har globalt över 300 miljoner användare så det är en utmärkt kanal för dig som vill bygga kontaktnät internationellt.

 

Vilken målgrupp finns på LinkedIn?

En undersökning år 2019 visade att 31% av svenskarna är medlemmar på LinkedIn. Av medlemmarna är majoriteten män, förutom i åldersgrupperna 26-35 år och 76+ år där det är fler kvinnor än män. LinkedIn är den perfekta plattformen för dig som är mitt i karriären eller på väg att bygga upp den och som vill utvidga ditt nätverk med kontakter.

 

Sammanfattning

Som jag nämnde i början av inlägget så är din målgruppsanalys viktig att prioritera innan du väljer vilka kanaler du och ditt företag ska synas i. Det finns fler stora digitala kanaler men i detta första inlägg har vi gått igenom tre av dem: Facebook, Instagram och LinkedIn. Man skulle kunna säga att steg 1 i att lyckas med marknadsföring är att synas i rätt kanal. Detta första inlägg blev ganska basic för att du ska förstå skillnaden mellan de olika kanalerna och kanske få en insikt i vilken eller vilka du ska lägga mest fokus på.

 

3 tips på var du hittar din målgrupp

  1. Facebook är vårt största sociala nätverk. Är dina kunder privatpersoner eller företag internationellt? Marknadsför dig här.
  2. Instagram är vårt näst största sociala nätverk. Är din målgrupp kvinnor och du har en produkt/tjänst du kan profilera snyggt rent grafiskt? Marknadsför dig här.
  3. LinkedIn är det största nätverket för B2B. Är din målgrupp människor i mitten av karriären, andra företag eller vill du utöka ditt nätverk med värdefulla kontakter? Marknadsför dig här.

Som tur är så har vi ett par veckor till på oss att djupdyka i olika ämnen. Jag hoppas att du hänger med!

Till nästa gång!

Allt gott,
Andréa Reuter
By Arts AB

www.by-arts.se

ANDRA INLÄGG FRÅN SOMMARBLOGGEN

Stå starkare tillsammans

Bli medlem