En vardagshistoria ifrån Adrian

Vi har ett problem. En majoritet av mina kunder i innerstan tycker att det var fel att sänka restaurangmomsen. Det är relativt välbärgade kunder som ändå tycker att det är fel att subventionera just restaurangbranschen och dess rika ägares fickor och bilar. De tycker att det finns vettigare saker att stödja än att folk ska ut och supa. De tror att de ändå inte får ta del av lägre priser och förstår inte hur det gynnar dom. Jag har till och med gäster som är riktigt förbannade på denna reform.

Om det är så som det verkar att de flesta vanliga människor tycker ungefär som mina gäster och att vi har en opposition som håller med. Ja då lär inte denna momssänkning bli långlivad. Medborgarna måste bli upplysta om hur det egentligen ligger till.

Det ligger lite feltänk i vanligt folks synsätt.

1. Politikernas viktigaste argument för reformen är att få ner arbetslösheten för unga och andra utanför arbetsmarknaden. Men de tror att det måste till en prissänkning för att detta ska kunna ske, så är kanske fallet inom ekonomisk teori men vi som arbetar inom branschen vet att det är fel. Egentligen ligger det till som så att behovet av arbetskraft redan är stort, men vi har inte råd att anställa de som behövs. Genom att inte sänka priserna skapas det ekonomiska utrymme som behövs för att göra nödvändiga personalförstärkningar.

2. Folk tror att restaurangägare är rika typer med massor av pengar. I verkligheten arbetar väldigt många 10-12 timmar om dagen och tar ut lägre lön är en vanlig arbetare för samma arbetsinsatts. Detta trots att de gjort stora ekonomiska investeringar.

3. Folk tror att restaurangbranschen nu subventioneras. De vet inte om att all annan mat har och har haft den momssats som restaurangerna nu får på sin mat.

4. Folk tror att ölen ska bli billigare och att alkoholen kommer att flöda. De vet inte om att momsen på alkohol inte sänkts utan att det endast är mat delen av restaurangernas försäljning som fått samma moms som all annan mat.

5. Kunderna tror att de har rätt att få sänkta priser på alla restauranger på en gång. Men som jag beskrivit i stycke ett kan inte alla restauranger nyanställa då. Många restauranger tvingas prioritera mellan lägre priser eller att nyanställa. Då väljer man det viktigaste målet nämligen att nyanställa. Men det är ett stort ansvar att nyanställa och det kan man inte göra från dag ett. Man behöver se i praktiken att det ekonomiska utrymmet finns så att man kan skapa trygga och bra jobb, och det tar tid.

Vi måste alltså vända kundernas synsätt till en mer verklig bild om momssänkningen ska bli kvar. All denna info är dock för mycket att ta in för vanligt folk, de har helt enkelt inte intresset. Personligen har jag satt upp en skylt vid kassan där det står.

Nu har vi fått ta del av den moms som alla andra som säljer mat har. Det är rättvist med samma moms på all mat. Vi väljer att anställa fler personal för det utrymme som ges när vi kan göra det tryggt.

Tror att det är viktigt att alla skapar ett utrymme på sina ställen med korrekt information som kan vända opinionen. Kanske kan SHR trycka upp klisterlappar. Kanske kan vi alla tala med våra kunder.

För om momssänkningen skulle dras tillbaka och mat från restauranger pånytt börjar straffbeskattas står en hel bransch och dess anställda inför en katastrof.

[stag_alert style=”green”]Denna vardagshistorien kommer ifrån Momsbloggen, och blev först publicerad den 7. januari 2012.[/stag_alert]

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Scroll to Top