[stag_intro]Måndagen 2/1-12 Klockan 19 så gick TV4 Nyheterna igång med nyheten att Sveriges Krögare inte hade sänkt sina priser! Och sedan har drevet i princip pågått varje dag med stora feta rubriker…. Men vad handlar denna reform egentligen om? Att vi skall sänka priserna? Eller skall vi anställa?[/stag_intro]
Vi backar 9 år i tiden när jag började min kamp för en sänkt moms. Jag hade Ingela Thalen (S) hos mig för att hon skulle beställa Catering utav mig! Vi började diskutera orimligheten i att vi hade 12% moms när jag enbart levererade maten! Men när jag även skulle stanna kvar och servera maten så blev plötsligt maten 13% dyrare eftersom jag stannade kvar och utförde en tjänst. Jag har under mina 10 år inom Cateringbranchen levererat massor med cateringar där kunden själv har tagit in egen personal oftast ungdomar istället för att köpt tjänsten ifrån oss och betalat dom svarta pengar. Detta för att i många fall så har kunden känts sig lurad när jag har påpekat att maten blir 13% dyrare om vi skall komma att servera….
Mitt Cateringföretag fick ändå en massa kunder år 2008 så omsatte vi nästan 5,2 miljoner en omsättning som jag borde vara stolt över. Jag följde alla regler, försäkringar, Kollektivavtal, Fora, Miljö o Hälsan, m,m och framförallt så var allt 100% den vita vägen! Jag tog ut en lön mellan 200 tusen – 300 tusen och jobbade 60-70-80-90 timmar i veckan ibland så sov jag till och med på en madrass på kontoret…..
Jag borde ha varit stolt som en Kyrktupp över vad jag åstadkommit! Men jag fick inte ihop det vi gick back med nästan 120 tusen kronor! Men om vi hade haft 12% på allt rakt av oavsett om vi utförde en tjänst eller inte så hade bolaget gått plus med närmare 170 tusen kronor!!! Pengar som jag hade kunnat investerat i min personal samt i min rörelse. Jag tog det stora steget att slå ihop mig med ett annat cateringföretag för att skapa bättre lönsamhet vilket även innebar att en del utav personalen blev utan jobb.
Så för mig så är det glasklart vad Momssänkningen handlar om! Den handlar i första hand om att vi skapar förutsättningar samt likviditet för kunna anställa samt utveckla våra företag inom branschen, steg nummer 2 är att vi städar bort dom oseriösa inom branschen eftersom vi nu slåss på samma villkor allihopa. Sedan kommer det på sikt ske prissänkningar med automatik det sköter marknaden av sig själv… Det är jättebra att Mc Donalds samt större kedjor har gått ut med enorma annons kampanjer både i media och i TV reklam och förklarar att dom bland annat har sänkt sina värdemenyer med 5:-
Men glöm inte bort att dessa aktörer fick redan innan fick en sänkt arbetsgivaravgift som var riktad emot ungdomar som var arbetslösa. Jag anser att media har stort ansvar att vända på frågan! Vad betyder momssänkningen för det lilla företaget inom branschen och vad det betyder framförallt för företagen i förorter samt i mindre städer & glesbygd?
Detta är i första hand en arbetsfrämjande åtgärd som kan skapa många nya jobb samt betydligt bättre förutsättningar än innan. Och framförallt så skall det löna sig att jobba vitt.
Mats Eriksson Egenföretagare Samt Momsbloggare och Årets Lobbyist 2011
[stag_alert style=”green”]Denna vardagshistorien kommer ifrån Momsbloggen, och blev först publicerad den 11. januari 2012.[/stag_alert]