Kan ett nytt arbetssätt lösa personalbristen?

Många företag har vittnat om problematiken med att rekrytera tillbaka eller hitta ny personal efter pandemins många uppsägningar. Småföretagarnas Riksförbund har bevakat denna fråga och styrelseledamot Mats Eriksson som driver En Företagares Vardag fick chansen att prata lite med Martin Sjölander som driver Knut Restaurang & Bar. Han och hans team har en, för Sverige, ovanlig inställning till hur man utvecklar sin personal och därmed även löser flera problem gällande personalbristen. Genom att lita på personalens driv och utbilda på plats ger man möjligheten att avancera från till exempel diskare till att laga mat. Det skapar enligt Martin en otroligt lojal och motiverad personal som i slutändan dessutom blir extremt skickliga på sin sak.

Martins restaurang Knut var innan pandemin fullsatt så gott som varje kväll. Sådant som man tog för givet innan Covid blev under den svåra tiden stora utmaningar. Hur många gäster skulle man räkna med? Hur mycket personal behövde man sätta in? Hur mycket förberedelser behövde köket och golvet rodda med? Att montera ned verksamheten på en lägre nivå var en stor utmaning och verksamheten gick slutligen från 55 anställda till 14. När det sedan vände var det dags att steppa upp igen och reparera de delar som fått en törn. Lyckligtvis hade Martin redan innan pandemin hittat en väl fungerande strategi för just personalrekrytering!

Mottot när det gäller att tillsätta personal är: ”Har du ambition och vilja så kan du egentligen göra vad som helst”. Organisationens grund är att utbilda sin personal på plats och därmed ge alla samma chans att arbeta sig från disken upp till att laga mat. Metoden är väldigt vanlig utomlands där ofta disk och kök arbetar väldigt nära varandra och alla hjälper till med allt medan man i Sverige har en mer traditionell arbetsmetod där man gör karriär antingen i disken eller i köket.

Förra sommaren tog man sin tanke ett steg längre och gjorde om i köksorganisationen. Det fanns ingen köksmästare utan ledarna fick helt enkelt utkristallisera sig själva. Martin beskriver det som att gruppen själva lyfte fram den som var menad att bli ledare och att det gav medarbetarna ett helt annat engagemang och större stolthet i sin yrkesroll. Det fungerade väldigt bra och man har nu gjort på samma sätt i servisen där det inte längre finns en som har allt ansvar utan områdena är uppdelade på olika personer.

Titta på filmen för att höra mer om hur Martin och restaurang Knut tagit sig igenom en svår pandemi med hjälp av sitt nytänkande.

Stort tack till Martin för att vi fick träffa dig och bli inspirerade av ditt arbetssätt!

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Scroll to Top