En vardagshistoria ifrån Tjabba Thai Restaurang & Catering AB

Vi efterlyser en lite mer nyanserad rapportering angående matmomsen. Det skrivs i media om krav på sänkta priser, detta är mycket märkligt av flera anledningar.

Vi har på vår restaurang inte justerat upp priserna på te x lunch sedan 2009. Det kom förra året tydliga signaler om att momsen skulle sänkas vilket gjorde att vi vald att inte justera upp priset 2010 vi kämapde på och låg kvar på samma pris. Momsäkningen skedde nu vilket då ger att vi kan ligga kvar på samma pris även 2012. Det betyder att vi i praktiken HAR sänkt priset då vi ej tagit ut prisökningarna på kund. Under denna tid har lön, hyra, råvaupriser etc ökat kraftig, bara som exempel så har vår basråvara Thailändskt ris gått upp med 30 % bara 2011.

Nu rapporterar media som att det vore fel att ligga kvar på samma pris och att det inte innebär en sänkning. Visst kunde vi ha höjt priset på lunch med en tia förra året vilket hade varit motiverat av ökade kostnader och sedan nu gjort en sänkning och fått applåder. Vi valde att ligga kvar på samma pris då momssänkningen skulle genomföras och kämpade oss igenom 2010 med utan marginaler alls. Då straffas man helt plötsligt i media, trots att vi inte har tagit ut några prisökningar på konsument, vilket i klartext betyder en sänkning av priset och billigare mat för kunden.

Det är mycket märkligt att McDonalds mfl applåderas för sänkningen av deras priser. De har ju redan fått enorma sänkningar med sänka arbetsgivaravgifter för unga personer vilket utgör i princip hela deras personal medan en restaurang behöver ha erfaren kunnig personal. Inga röster höjdes dock om att McDonalds skulle sänka sina priser när de fick krafigt ökade marginaler genom sänkta arbetsgivargifter, det bland annat därför de nu kan sänka priset, samt att de har billiga råvaror och automatiserad produktion, skräpmat.

Syftet med momsräkningen var att få bort fusket, vilket det får. Att skapa fler jobb, vilket det gör om man inte tar ut hela sänkningen i pris. Tar man ut hela momssänkningen i lägre pris, vart skulle det då finnas utrymme för fler personal? Kan de som kräver sänkta priser motsvarande moms vara på det?

Media bedriver just nu en totalt okunnig jakt på restaurangerna. Mig veterligen har INGEN restaurang tagit ut några av de ökade kostnader för året i priset, väldigt få även för året innan då har man också i praktiken sänkt priset, detta är något som media inte alls lyfter fram. Skulle man sänka priset motsvarande momsens sänkning så skulle ju sänkningen av priset bli 12 % plus de ökade kostnaderna, för vårt fall från år 2009-2012, det skulle ju i praktiken innebära en sänkning av priset med snarare 20 %!! Det är ju DET som media nu kräver vilket är absurt och okunnigt.

För vår del så är ändå det viktigaste att det nu blir en rättvis konkurrens. En restaurang har högre kostnader i både personal, lokaler etc än takeaway. Och hittills har man bestraffats med dubbla momsen vilket det inte går att motivera på något sätt men man ska konkurrera på samma marknad.
Ser man i backspegeln så borde vi ha tagit ut prisökningarna för föregående år för att sedan kunna sänka ned till samma nivå igen vid årsskiftet så hade media blivit nöjda och vi hade fått applåder,att bita ihop och kämpa vidrare utan att justera upp priset i väntan på momssäknkninegn var tydligen ett misstag, ty okunnigheten hos media och de som klagar verkar stor. Man HAR fått prissänkningar minst motsvarande kostnadsökningarna, i vårt fall för 3 år, och har man tur så blir det en skvätt över till lite mer personaltimmar också om vi nu inte måste ge efter för medias krav att ytterligare sänka priset.

Mvh Tjabba Thai Restaurang & Catering AB

[stag_alert style=”green”]Denna vardagshistorien kommer ifrån Momsbloggen, och blev först publicerad den 4. januari 2012.[/stag_alert]

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Scroll to Top