Den nya lagen som ska skydda bankkunder mot bedrägerier har nyligen trätt i kraft. Tyvärr riskerar den att inte ge det skydd som många hoppats på. I praktiken lämnas fortfarande kunder som utsatts för bedrägerier utan tillräckligt stöd och ersättning.
Vår ordförande Ghassan Gaziri har därför, tillsammans med andra företrädare, skrivit under en debattartikel i Aftonbladet som belyser de allvarliga bristerna i lagen. Vi menar att bankkunder behöver ett betydligt starkare skyddsnät och att ansvaret inte kan läggas på den enskilde när det handlar om avancerade bedrägerier.
Se fler artiklar nedan:
https://www.senioren.se/nyheter/bakslag-kunder-tvingas-sta-for-bankbedragerier/
https://www.nwt.se/2025/09/08/nya-banklagen-ar-vardelos-18504/
https://www.bt.se/debatt/nya-lagen-ar-ett-vardelost-skydd-for-lurade-bankkunder/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/B0O4pE/nya-lagen-ar-ett-vardelost-skyddsnat-for-lurade-bankkunder
https://www.sn.se/debatt/artikel/ett-vardelost-skyddsnat-for-lurade-bankkunder/r515yynj
https://www.sydostran.se/ledare/debatt-nya-lagen-vardelos-for-lurade-bankkunder/
https://www.dagensjuridik.se/opinion/nya-lagen-ett-vardelost-skyddsnat-for-lurade-bankkunder/