Behandling av personuppgifter

Personuppgiftspolicy

Att skydda våra medlemmars personuppgifter och deras integritet är av största vikt för Småföretagarnas Riksförbund. Vi utför insamling och behandling av personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Denna personuppgiftspolicy syftar till att ge tydlig information om vilka personuppgifter vi samlar in, varför vi gör det, på vilket sätt uppgifterna används och vilka rättigheter man har kopplat till sina personuppgifter.

Denna personuppgiftspolicy kan komma att uppdateras. Den senaste versionen av personuppgiftspolicyn återfinns på vår hemsida och i vår medlemsapp. Vid ändringar som är av avgörande betydelse för hur vi hanterar personuppgifter, meddelas via anslag på hemsidan eller via e-post.

Personuppgiftsansvarig

Småföretagarnas Riksförbund är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som beskrivs i denna personuppgiftspolicy.

Småföretagarnas Riksförbund, Pottenborgsvägen 4b, 263 57 Höganäs,
Organisationsnummer: 802428-5820

Du kan i frågor som rör vår behandling av personuppgifter alltid kontakta oss genom vårt dataskyddsombud, Ordförande Ghassan Ghaziri.

Via e-post: Ghassan.ghaziri@smaforetagarna.se
Via post: Småföretagarnas riksförbund, Att: Ghassan Ghaziri, Pottenborgsvägen 4b,
263 57 Höganäs

Om du har klagomål på Småföretagarnas Riksförbunds behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten IMY (www.imy.se).

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är varje upplysning som direkt eller indirekt kan knytas till dig. Exempel på personuppgifter är namn, adress, telefonnummer, e-postadress, betaluppgifter, IP-adress, användargenererade data och medlemsnummer samt information som lämnas vid kontakt med kundtjänst eller andra administrativa funktioner.

Vilka personuppgifter hanterar vi

Småföretagarnas Riksförbund behandlar i enlighet med vad som beskrivs nedan personuppgifter (inklusive personnummer) som lämnas i samband med t.ex. intresseanmälan respektive ansökan om medlemskap, anmälan till aktiviteter och tjänster samt vid kontakter med t.ex. Kundtjänst. I syfte att upprätthålla en god medlems- och registervård kan personuppgifterna komma att kompletteras genom inhämtning av uppgifter från privata och offentliga register, t.ex. Bolagsverket.

Cookies

Vi använder cookies och andra spårningstekniker på vår webbplats för att kunna analysera användarnas beteende på webbplatsen samt leverera anpassat innehåll och marknadsföring. Du finner aktuell version av denna policy på vår hemsida (smaforetagarna.se).

Var vi behandlar dina personuppgifter

De personuppgifter som samlas in lagras och behandlas i huvudsakligen i ett land inom den Europeiska unionen (EU) eller Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES) men kan också, när det är nödvändigt, överföras till och behandlas i ett land utanför EU/EES. Varje sådan överföring av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagar och utan att lagstadgade rättigheter påverkas. I dessa fall garanteras adekvat skyddsnivå genom beslut från den Europeiska Kommissionen. (Vid systemmässig support och underhåll kan vi vara tvungna att överföra informationen till ett land utanför EU/EES, Biträdet får i dessa fall endast ta del av den information som är relevant för ändamålet t.ex. loggfiler.)

Att lämna ut personuppgifter

Småföretagarnas Riksförbund säljer aldrig personuppgifter till en tredje part. Vi kan dock komma att lämna ut personuppgifter till följande kategorier av mottagare:

  • Leverantörer som t ex tillhandahåller IT-tjänster samt marknadsföringstjänster.
  • Samarbetspartners som tillhandahåller medlemsförmåner.
  • Andra mottagare när det följer av lagkrav, annan författning eller myndighetsbeslut.
  • Sociala medieaktörer, såsom t.ex. Facebook och LinkedIn.

Mottagare som hanterar personuppgifter ska ingå ett personuppgiftsbiträdesavtal i syfte att säkerställa att uppgifter hanteras på korrekt och säkert sätt. När personuppgifter delas med t.ex. en myndighet eller en bank, gäller mottagarens integritetspolicy och information om personuppgiftshantering.

Lagringstid av personuppgifter

Personuppgifter lagras inte längre än det är nödvändigt för att kunna uppfylla ändamålen med behandlingen såsom de beskrivs i denna personuppgiftspolicy. Personuppgifter raderas eller anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål som de har samlats in för.

Dina rättigheter

Du har ett flertal rättigheter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning:

  • Rätt till tillgång: Du har rätt att begära information om de personuppgifter vi har om dig.
  • Rätt till radering: Du har rätt att få alla personuppgifter som vi behandlar om dig raderade när som helst, förutom i förekommande fall:
    • Om det finns legala skyldigheter som hindrar oss från att radera uppgifterna.
    • Om du har ett pågående ärende hos kundservice.
    • Om du har en obetald skuld till oss.
  • Rätt till begränsning: Du har rätt att begära att vi begränsar behandlingen av personuppgifter under vissa omständigheter.
  • Rätt att återkalla samtycke: Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke till varje behandling som du har lämnat ditt samtycke till. (Om du ändå exponeras för marknadskommunikation i sociala medieflöden eller i webbläsare är detta en fråga för plattformsleverantören.)
  • Rätt att slippa direktmarknadsföring: Du har rätt att när som helst begära att dina personuppgifter inte används för direktmarknadsföring.

Du kan utöva dina rättigheter genom att skicka e-post till: gdpr@smaforetagarna.se 
Vi kommer att svara så snart som möjligt och senast inom en månad från att du lämnat din begäran.

I dessa fall hanterar vi personuppgifter

Utöver nedan hanterar vi personuppgifter när vi är skyldiga enligt lag, t.ex. enligt bokföringsskyldigheten eller vid begäran från myndighet.

Medlem

För medlemmar hanterar vi:

  • Uppgifter som du lämnar, såsom namn, personnummer och kontaktuppgifter, inklusive telefonnummer och e-postadress.
  • Kontaktuppgifter och annan information som hämtas från Bolagsverket.
  • Medlemsnummer
  • Information om medlemmens nyttjande av förmåner inkl. köp-och användargenererade data.

Vi hanterar personuppgifterna för att identifiera medlemmen och administrera medlemskap samt för att tillgodose våra medlemmars intresse av att utvärdera, utveckla och förbättra tjänster, produkter och system. Rättslig grund för hanteringen: Fullgörande av avtal för att administrera medlemskap. Lagringstid: Vi sparar personuppgifterna under medlemskapet och därefter i upp till 7 år. Information om medlemmens nyttjande av förmåner inkl. köp-och användargenererade data raderas när medlemskap upphör.

Gruppförsäkring

Utöver de personuppgifter som redan behandlas inhämtas, via Försäkringsutveckling AB, uppgifter om:

  • Personnummer för de bolagsmän som är knutna till medlemsföretaget.

Vi hanterar dessa personuppgifter för att kunna upprätta försäkring då anslutningen för en första kostnadsfri period är obligatorisk del av medlemskapet. Rättslig grund för hanteringen:  Vi hanterar personuppgifterna med stöd i intresseavvägning. Vi sparar personuppgifterna från dess att köpet har genomförts och för en tid om 18 månader efter medlemskapets upphörande.

Kontakt med kundtjänst eller annan administrativ funktion

Utöver de personuppgifter som redan behandlas kan följande uppgifter hanteras:

  • Kortfattade anteckningar angående ärendet.

Vi hanterar dessa personuppgifter för att kunna ge bra service vid t.ex. återkommande kontakt. Rättslig grund för hanteringen: Vi hanterar personuppgifterna med stöd i intresseavvägning. Lagringstid: Vi sparar personuppgifterna som rör ärendet i högst 24 månader efter avslutat medlemskap.

Onlinetjänster

Utöver de personuppgifter som redan behandlas inhämtas, efter medlemsföreträdares samtycke, personuppgifter från Bolagsverket:

  • Personnummer, namn, roll och kontaktinfo för de bolagsmän som är knutna till medlemsföretaget.

Vi hanterar dessa personuppgifter för att kunna ge säker åtkomst till medlemsinfo som är bakom inloggning. Rättslig grund för hanteringen:  Vi hanterar personuppgifterna med stöd i samtycke. Vi sparar personuppgifterna från medgivandet och för en tid om 24 månader efter medlemskapets upphörande.

Deltagande på aktiviteter eller i undersökningar

I samband lokala träffar, föreläsningar, tävlingar, kampanjer, filmade intervjuer, enkäter och intervjuer hanterar vi:

  • De uppgifter som du lämnar, inklusive namn och kontaktuppgifter.

Vi hanterar dessa personuppgifter för att administrera aktiviteter, skapa material för användning i sociala kanaler samt på webbplats, erbjuda marknadsaktiviteter och kundundersökningar, ta fram statistik i syfte att förbättra tjänster samt hantera födoämnesallergier i samband med förtäring. Rättslig grund för hanteringen: Intresseavvägning och med stöd i fullgörande av avtal. Om vår behandling kräver ditt samtycke, kommer vi att inhämta det innan behandlingen påbörjas. Lagringstid: Vi sparar personuppgifter inte längre än 24 månader från aktiviteten. 

Följ Småföretagarna i sociala medier

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Du accepterar att vi skickar reklam och våra villkor. Du kan avregistrera dig när som helst.
Rulla till toppen