Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Bluffakturor -Vad ska jag göra?

Juristbyrån Nordbro, som erbjuder tre samtal per år med juridisk rådgivning till Småföretagarnas Riksförbunds medlemmar, driver också Bra Affärers frågespalt, som tar upp en lika vanlig som viktig fråga. Frågan väljs ut med samtycke från medlemmen som ringt, som själv får välja hur mycket information som ska framgå. Den här gången handlar det om ”bluffakturor”!

Fråga
Hej! Det är andra gången nu på kort tid som jag pratat med en telefonförsäljare och utan att jag uttryckligen accepterat något så får jag en faktura. Vad ska jag göra? Är det bara att låta bli att betala eftersom det är en ren bluffaktura? Ronny Karlsson, Karlskrona

Svar
Hej Ronny,
Tack för din fråga. Om du har fått en faktura bör du alltid bestrida den skriftligen. Detta oavsett om det är en så kallad bluffaktura eller en faktura som du av annan anledning anser att du inte ska betala. E-post går bra, då har du också ett bevis på att du har bestridit. Bestridandet är framför allt viktigt om avsändaren väljer att gå vidare och ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Nu framgår det inte av din fråga om du driver ett aktiebolag. Men om du gör det så ger inte bara utslag, utan även ansökningar om betalnings-föreläggande, en betalningsanmärkning. Betalningsanmärkningen kan rättas i efterhand om du har bestridit i rätt tid. Tänk också på att alltid bestrida till avsändaren. Om du får ett inkassokrav bestrider du till inkassobolaget och om du får ett betalningsföreläggande från Kronofogden så ska bestridandet riktas dit. Av ditt bestridande ska det framgå vilken faktura du bestrider och en kort förklaring till varför du bestrider. Om du har ytterligare funderingar kring hanteringen av tvistiga fakturor är du hjärtligt välkommen att använda rådgivningen igen.

Vänliga hälsningar,
Hillevi Ottosson, jurist på Nordbro

Denna artikel är sedan tidigare publicerad i Bra Affärer

Rulla till toppen