Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Fråga Nordbros jurister!

Juristbyrån Nordbro, som erbjuder tre samtal per år med juridisk rådgivning till Småföretagarnas Riksförbunds medlemmar, driver också Bra Affärers frågespalt, som tar upp en lika vanlig som viktig fråga. Frågan väljs ut med samtycke från medlemmen, som själv får välja hur mycket information som ska framgå. Den här gången handlar det om ”bestridna fakturor”!

Fråga
Hej!
Jag har levererat varor till en kund enligt avtal och därefter fakturerat för leveransen. Kunden lovade inledningsvis att fakturan skulle betalas omgående men någon betalning kom aldrig. Nu har jag skickat fakturan på inkasso och då har kunden hört av sig och sagt att de bestrider fakturan. Som grund för bestridandet har de angett att leveransen är felaktig, vilket inte stämmer. Hur går jag till väga nu, kan jag ändå skicka det till kronofogden? Anders Östberg, Falun

Svar
Hej Anders,
Tack för din fråga! När en faktura bestrids stängs dörren för indrivning via inkassobolag eller kronofogden. Detta gäller oavsett när i processen bestridandet sker. Det måste naturligtvis finnas en grund för bestridandet som är någorlunda rimlig, men faktum kvarstår att varken inkassobolagen eller kronofogden kan ta ställning till om grunden för bestridandet är korrekt eller inte. Med andra ord kan du alltså inte skicka fakturan vidare till kronofogden eftersom de inte kan ta ställning till om leveransen varit felaktig eller inte. Ifall du vill driva din fordran vidare får du i stället vända dig till en jurist eller skicka in stämningsansökan till behörig tingsrätt för att få din fordran prövad. Ett lämpligt första steg är dock att höra av dig till kunden och fråga varför fakturan nu bestrids och om ni kan hitta en lösning. Om inte det fungerar kan det i det här läget vara en god idé att använda sig av rådgivningen för att diskutera en lämplig handlingsplan för att driva in din fordran, exempelvis genom att skicka ett kravbrev eller inge en stämningsansökan.

Välkommen åter!
Vänliga hälsningar, Annie Olsen, Jurist på Nordbro

Denna artikel är sedan tidigare publicerad i Bra Affärer

Rulla till toppen