Förra året gjordes 238 000 polisanmälningar för bedrägerier i Sverige. Många av fallen handlar om personer som lurats på sina besparingar på banken. Vi är en lång rad organisationer som menar att bankernas säkerhet varit för dålig och att de därför borde betala tillbaka pengarna. Vi tycker också att det borde vara självklart att vi som bankkunder ska få veta vilka banker som är bäst på att skydda sina kunder. Men det får vi inte, för de uppgifterna är sekretessbelagda av myndigheterna och bankerna håller varandra om ryggen och är tysta.
Det är orimligt menar vi. Som konsumenter ska vi givetvis kunna jämföra tjänster för att veta vilken bank vi känner oss tryggast med.
Därför har Sveriges Konsumenter nu startat en egen insamling av uppgifter från personer som blivit utsatta för bedrägerier. Hur mycket pengar har gått förlorade? Vilken bank gällde det och har du fått någon ersättning? Det är några av frågorna.
Hjälp oss samla in uppgifter. Tipsa dina vänner, släktingar och grannar för att vi ska få ett så bra underlag som möjligt. Då ökar vi chansen att tillsammans sätta ytterligare press på både banker och lagstiftare. Det är konsumentmakt!
Du kan vara helt anonym och vi lovar att dina uppgifter inte kommer att spridas vidare.