Förra året var, utan tvekan, ett av de tuffaste åren för många småföretagare i Sverige. Lågkonjunkturen slog hårt mot marginalerna och förändrade konsumentbeteenden ställde krav på flexibilitet och nytänkande och det förväntas bli ännu hårdare i år. Men med utmaningar kommer också möjligheter. Nu krävs det att vi lägger in en högre växel och prioriterar rätt saker för att gå ur krisen som vinnare.
Marknadsföring är en av nycklarna
Det första som företag drar ner på är marknadsföringsbudgeten i kristider. Men historien visar att de företag som vågar satsa på sin marknadsföring när andra skär ner ofta går ur krisen starkare och då genom att de varit smarta och prioriterat rätt. Många företagare ser marknadsföring som en utgift, snarare än som en tillgång och något som genererar intäkter till bolaget, och drar man in den investeringen så kan följdeffekterna bli förödande menar Linnéa Kumlin, VD på Ellary.
Marknadsföring är nyckeln till att synas när det gäller som mest. Genom att vara konsekventa och genuina i vår kommunikation kan vi skapa starka, långsiktiga relationer med våra kunder säger Linnéa.
Linnéas fem viktigaste tips till företagare i kristider:
– Prioritera rätt digital närvaro: Syns du inte, finns du inte. Sökmotormarknadsföring, inlägg i sociala medier och annonsering är avgörande för att nå ut till din målgrupp, men också bara fundamentet för att lyckas.
– Förståelse för dina kunders behov: Vad har din kund för behov och hur behöver du ändra din produkt/tjänst för att möta dem?
– Använd smarta verktyg: Använd digitala verktyg som sparar tid och resurser och gör er mer effektiva. Detta kan även kräva kompetensutveckling eller att ni använder er av en byrå som kan hjälpa er till insikterna.
– Se över det visuella: Hur webbplatsen och er identitet ser ut kan ha en stor inverkan på om kunden tar beslut att anlita er eller inte, att se över sin visuella kommunikation kan vara otroligt viktigt för er överlevnad i kristider.
– Använd det som fungerar: Om du hittar något som fungerar och där du har goda marginaler, fokusera på det och växla upp.
Kom ihåg att varje kris också innebär nya möjligheter. Med rätt strategi kan ni inte bara överleva, utan också bygga en starkare grund för framtiden. Det är nu ni sätter tonen för er framgång.
Linnea Kumlin
VD på Ellary en del av Norrhavet Group