Juristbyrån Nordbro, som erbjuder tre samtal per år med juridisk rådgivning till Småföretagarnas Riksförbunds medlemmar, driver också Bra Affärers frågespalt, som tar upp en lika vanlig som viktig fråga. Frågan väljs ut med samtycke från medlemmen, som själv får välja hur mycket information som ska framgå.
Fråga
Min lilla verksamhet går mycket dåligt så jag vill säga upp en anställd som inte bidrar alls, utan mest förstör. Hon pratar jättemycket i telefon, kommer och går som hon vill och hon sköter inte sina arbetsuppgifter. Kan jag säga upp henne?
Med vänlig hälsning Maria
Svar
Hej Maria, vid uppsägning krävs sakliga skäl. Sakliga skäl kan vara arbetsbrist eller personliga skäl. Vid personliga skäl krävs det att arbetsgivaren kan bevisa att den anställde misskött arbetet. Detta är ofta svårt, även i fall där det för arbetsgivaren känns solklart. Vid arbetsbrist är det i stället arbetsgivaren som avgör om arbetsbrist föreligger. Eftersom du skriver att din verksamhet är liten och går dåligt är arbetsbrist förmodligen den grund för uppsägningen som du bör ange. Vid uppsägning på grund av arbetsbrist ska turordningen följas, dvs. sist in, först ut. Från turordningen får man numera undanta tre anställda som har betydelse för den fortsatta verksamheten. Du behöver inte ange dina skäl för bedömningen kring vem som har sådan betydelse. Däremot måste du skicka en förhandlingsframställan, till den berörda personens fackförbund och eller det fackförbund som ditt bolag har tecknat kollektivavtal med, innan uppsägningen kan verkställas. Felaktiga uppsägningar kan bli mycket kostsamma så kontakta oss hellre en gång för mycket än en gång för lite innan du verkställer uppsägningen. Tack för din fråga.
Vänliga hälsningar, Hillevi Ottosson, jurist på Nordbro
Denna artikel är sedan tidigare publicerad i Bra Affärer