Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Om vitsen med att ha en tydlig affärsprofil

För inte så länge sedan var det självklart att en järnaffär sålde grejor av järn: rör och ventiler, plåt och skruv. Och en bagare bakade och sålde bröd. Om någon frågade vad man hade för profil på företaget förstod man inte ens frågan.
Men i dagens situation med många marknadskanaler är det svårt för kunderna att orientera sig bland alla olika leverantörer. En tydlig profilering av företaget gör det lättare att hitta rätt.

I många år så har en hemsida varit den grundläggande funktionen man behövt för att profilera sig digitalt. Nu, juni 2023, är det allt vanligare att företagen använder social media- eller egna appar för att få kontakt med potentiella kunder. En app kan innehålla mycket information från en eller flera utvalda leverantörer och via dem får företagen möjlighet att profilera sig mot kunden genom att synas i fler kanaler.

För att nå och attrahera sina potentiella kunder är det viktigt att det säljande företaget är konsekvent i sin profilering och att den är genomtänkt:

  • Vad är det du som leverantör vill bli känd för?
  • Vad vill du vara stolt över?

Här kan du som företagare dra nytta av dina kunders synpunkter: ta en eller flera kunder på en fika på ett lugnt ställe och fråga dem om plus och minus för dina varor och tjänster:

  • Vad funkar bra och hur uppskattar kunden det?
  • Vad funkar sämre eller saknas som du kan ändra på?

Om du på detta sätt kan få några bra kunder att bli lite rådgivare (advisory board) åt dig och ditt företag och kommunicerar detta via dina digitala kanaler har du stärkt din position på marknaden.

Sista tipset är att när du fått till en bra hemsida gäller det att hålla den aktuell och alltid se till så att den följer företagets profil och kommunicerar det ni vill bli kända för.

Författare: Tommy Jansson

Rulla till toppen