Näringpolitiska Programet

NÄRINGSPOLITISKT PROGRAM

Småföretagens och småföretagarnas roll i samhälle och ekonomi
Småföretagen är pulsådern i svenskt näringsliv eftersom en stor del av förnyelsen i näringslivet liksom tillväxten sker i de minsta företagen. Sedan början av 1990-talet har en absolut majoritet av samtliga nya arbetstillfällen skapats i små- och medelstora företag.
Många innovationer börjar sin väg mot marknaden i småföretag. Småföretagen har således en stor betydelse för samhällsekonomin i stort men också i medborgarnas vardag. Småföretag tillhandahåller alla möjliga produkter och tjänster i människors närområden i såväl storstad som i glesbygd. Småföretag är ofta det värdefulla ”kittet” i lokalsamhället, i synnerhet i mindre orter.

Sverige behöver ett mer småföretagarvänligt klimat
Det är uppenbart att ett väl fungerande företagsklimat måste rikta sig till småföretagen för att ge effekt på tillväxten i landet. EU beslutade redan 2008 om ”Small Business Act” för Europa, vars underrubrik är: Tänk småskaligt först. Denna väsentliga viljeinriktning för småföretagare har dessvärre lämnat alltför lite spår i svensk förvaltning, myndighetsutövning och regelsystem, för att inte säga inom EU-kommissionen.
Tyvärr tyngs tillvaron för småföretagen i Sverige av ett överflöd av småföretags-fientliga lagar, regler och skatter. Småföretagarnas Riksförbund anser att det är viktigt att alla nya regler och lagar för företag utgår från hur detta påverkar dem som driver småföretag. Som framgår nedan har Småföretagarnas Riksförbund många förslag på hur lagar och regler kan
förenklas för de mindre företagen.

Ekonomiska villkor
Skattesystemets utformning har en avgörande påverkan på företagande och näringsliv. Höga skattenivåer på kapital och arbetsinsatser minskar viljan att satsa på och driva företag. Om skattesystemet dessutom är krångligt minskar viljan ytterligare att vara företagare. I internationell jämförelse är det svenska skattetrycket extremt högt och för ett exportberoende land som Sverige skapar detta påtagliga hinder på den globala marknaden.

Varför blir man småföretagare?
Det finns många olika uppfattningar om varför man blir företagare och vad det innebär att vara företagare. På den positiva sidan finns sådant som att få förverkliga sina idéer, ha stimulerande relationer med kunder, medarbetare och leverantörer, ha en viss grad av frihet och att man tycker jobbet är roligt. Men i småföretagandet ingår också omfattande regelverk och ansvar som kan vara tungt att bära för personal, ekonomi, marknadsföring och affärsverksamheten samtidigt.
Hela nio av tio av Sveriges företag är klassificerade som mikroföretag, vilka definieras som företag med färre än 10 anställda och en årsomsättning som understiger två miljoner euro. I detta dokument använder vi det sammanfattande begreppet småföretag där mikroföretag ingår och där ”småföretag” definieras som företag med färre än 50 anställda och en årsomsättning som inte överstiger 10 miljoner euro.

Kontaktpersoner

Caroline Szyber

Vice ordförande, Näringspolitiska frågor

Sten Lindgren

Förbundssekreterare, Förbundsrelaterade frågor

Följ Småföretagarna i sociala medier

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Du accepterar att vi skickar reklam och våra villkor. Du kan avregistrera dig när som helst.
Rulla till toppen