Search in posts
Search in pages

Ett viktigt steg i rätt riktning!

Ett viktigt steg i rätt riktning – Finansutskottet bereder initiativet Omställningsstöd inkluderat lönekostnader!

Landets krisdrabbade småföretagare har skäl att glädjas över det beslut som fattades i finansutskottet den 22 april. Det förslag som förbundet varit med och tagit fram i samarbete med Tillsammans ur krisen och Moderaterna fick gehör och kommer att gå vidare för att beredas av finansutskottet. Detta är ett viktigt steg i rätt riktning. Tack vare Småföretagarnas Riksförbunds påverkansarbete har nu riksdagen och andra branschorganisationer möjlighet att förvalta denna groende planta till att bli den livskraftiga växt som restaurang och besöksnäringen är i starkt behov av.

Småföretagarnas Riksförbund har genom uppropet Gör om – Gör rätt fått stor uppmärksamhet i mediala sammanhang. En stor mängd småföretagare har stöttat de förslag som presenterats i uppropet. Ett av förslagen har handlat om att inkludera lönekostnaderna i omställningsstödet. Ett införande av ett sådant förslag skulle ge småföretagen den ekonomiska kompensation de i nuläget behöver.

En stor andel av tjänsteföretagen har den största delen av sina fasta kostnader i löner. En vanlig restaurang har personalkostnader som motsvarar 50% av omsättningen. För dessa företag är det av betydelse att få krisstöd som möjliggör att de kan få kompensation för lönekostnader. Därför bör omställningsstödet göras om och breddas, då korttidsstödet visat sig framför allt gynna storföretag inom industrisektorn.

Det är därför landets krisdrabbade småföretag kan glädjas över den delseger det innebär att finansutskottet beslutade att bereda det utskottsinitiativ som Moderaterna lämnade. Nu är det upp till beredande tjänstemän och andra branschorganisationer att förvalta initiativet så att det inom ramen för lagstiftningen utformas till det träffsäkra stöd som småföretagare så väl behöver efter ett år av ej kompenserade restriktioner.

Givetvis kommer Småföretagarnas Riksförbund att följa utvecklingen noga, då vi är fullt medvetna om att ett bra förslag kan förvandlas till en byråkratisk mardröm i den parlamentariska statsapparaten.

Småföretagarnas Riksförbund vill se att lönekostnaderna inkluderas i existerande modell för omställningsstöd så att företag som tappat omsättning på grund av restriktionerna kan kompenseras fullt ut. Ett sådant förslag skulle vara betydligt mer träffsäkert för drabbade företag inom tjänstesektorn, i förhållande till korttidsstödet som är på väg mot ett administrativt regelhanteringshaveri. Vi hoppas på ett stort stöd i frågan från andra branschorganisationer så att det inom kort ligger ett genomarbetat och skarpt förslag för beslut i riksdagen. Initiativet är i nuläget en groende planta men med rätt omvårdnad har den förutsättningar att bli den livskraftiga växt som kompletterar den bukett av stöd som sakta vissnat i småföretagarnas krassa verklighet.

För mer information vänligen kontakta:
Mattias Andersson, Näringspolitisk talesperson och styrelseledamot, Småföretagarnas Riksförbund
mattias.andersson@smaforetagarna.se