Förläng avbetalningstiden för lån på skattekontot

Småföretagarnas Riksförbund har idag skickat en hemställan till finansdepartementet och finansminister Magdalena Andersson: Förläng avbetalningstiden för lån på skattekontot.

Pandemin har inneburit stora ansträngningar för många av landets småföretagare. I princip är alla buffertar nu tömda samtidigt som lånemöjligheterna är ytterst begränsade. Småföretagarnas Riksförbund hemställer därför om åtgärder syftande till att rädda ett större antal företag/företagare från konkurs samt skapa förutsättningar för en vettig fortsättning och återstart efter pandemin.

Då regeringen själva sett till att lån från företagares eget skattekonto blivit en framkomlig väg i avvaktan på besked av andra stödinsatser borde det i rådande situation tas hänsyn till det ökande behovet av förlängd avbetalningstid på lånade medel. Nuvarande tidsfrist sattes när synen på när pandemin väl skulle vara över var en helt annat än idag.

Hemställan enligt nedan:
Som likviditetstillskott har utrymmet för att låna pengar via skattekonto förlängts via Prop. 2020/21:166. Förlängningen innebär att de belopp som företag tvingas låna blir större, samtidigt som de mest drabbade företagen redan har tvingats spara på allt under lång tid. Vid perioden då återstart kan tänkas så är bristerna i de mesta drabbade företagen omfattande. Alla investeringar, renoveringar, fortbildning av personal med mera har fått vila under mer än ett år.

I regeringens förslag anges att anståndstiden kan förlängas med som längst ett år (Prop. 2020/21:166), vilket får anses vara en mycket kort återbetalningstid för att inte tvinga de vanligtvis friska företagen att kasta in handduken på upploppet.

Vid diskussioner med Skatteverket har vi kommit fram till att en lämplig normal återbetalningstid bör förlängas till det dubbla, alltså 24 månader. Regeln om att kunna förkorta avbetalningstiden i samråd med Skatteverket bör samtidigt kvarstå.

För mer information vänligen kontakta:
Peter Thörn, Ordförande Småföretagarnas Riksförbund
peter.thorn@smaforetagarna.se

För att kunna hålla nere din kostnader se nedan medlemsförmåner

Preem

Teckna Preems företagskort med generösa rabatter för dig som är medlem   Har du inte företagskort hos Preem, ansök kostnadsfritt redan idag för att ta del av rabatter. Vad är rabatterna som medlem i Småföretagarnas Riksförbund? Din rabatt enligt listprismodellen är: • Bensin och E85 55 öre/liter • Preem Evolution Diesel 89 öre/liter • Fordonsgas

CIRCLE K

Circle K ❤️ Småföretagarna och välkomnar in er till våra stationer Som medlem hos Småföretagarnas Riksförbund har du möjlighet att ta del av det utökade samarbetet med Circle K. Genom samarbetet får ditt företag ta del av rabatter och erbjudanden anpassade till just din bransch. NU EXTRA FÖRMÅNLIG KAMPANJ FÖR MEDLEMMAR I SMÅFÖRETAGARNAS RIKSFÖRBUND, JUST

Shell

Rabatter på drivmedel för dig som småföretagare. Tanka och betala med ditt Shell Företagskort så får rabatt när du tankar på våra Shell och St1stationer i Sverige. EXTRA KAMPANJ MED STARTDATUM 10 APRIL Alla medlemmar hos Småföretagarna Riksförbund som tankar med ett Shell företagskort får ytterligare 25 öre per liter inklusive moms i rabatt till