Search in posts
Search in pages

Ny rapport: Småföretagsanpassad svensk modell

Småföretagarnas Riksförbund som representerar cirka 30 000 småföretag publicerar nu en rapport om vad som behövs för att vända nedgången i svensk ekonomi: Småföretags-anpassad svensk modell? Fem steg för att anpassa den svenska modellen till jobbskaparna. Ett budskap väl värt att lyssna på eftersom det är i småföretagen som 4 av 5 nya jobb skapas. Tecknen på att ekonomin försämras är tydliga för alla och envar. Rapporten pekar ut vad som förutom recessionen ligger bakom:

o Regleringen av arbetsmarknaden genom kollektivavtal hämmar jobbskapande och tillväxt bland småföretagen. Det finns cirka 650 olika kollektivavtal, en materia som är omöjlig att överblicka för en småföretagare.

o Regelkrånglet verkar i samma riktning, liksom olika tillsynsavgifter och långsamma tillståndsprocesser.

o Våra rekordhöga arbetsgivaravgifter och övriga skatter på arbete drabbar både småföretagare och anställda.

o Kompetensförsörjningen är en utmaning, utbildningssystemet bidrar inte som det borde.

”Det behövs ett femstegsprogram mot en mera småföretagsanpassad svensk modell. Dagens modell är för stel och levererar inte tillväxt under svåra tider, det ser vi i statistiken och i vardagen. En modell från 1900-talet kan inte hantera 2000-talets utmaningar”, säger Peter Thörn, ordförande i Småföretagarnas Riksförbund.

Vad det handlar om mera i detalj framgår av rapporten som utarbetats av Nima Sanandaji i samarbete med Småföretagarnas Riksförbund.

Frågor besvaras av:
Caroline Szyber,
Vice ordförande,
caroline.szyber@smaforetagarna.se

För att kunna hålla nere din kostnader se nedan medlemsförmåner

Ford

Samarbete mellan Ford och Småföretagarna Som medlem i Småföretagarnas Riksförbund får du en attraktiv medlemsrabatt vid köp av en Ford personbil eller transportbil.Hedin Motor Company är bolagsnamnet för Ford Sverige och är importör av Ford-produkter i Sverige. Modellprogrammet är ett av marknadens bredaste och omfattar såväl hybridmodeller som elbilar. För att kunna del utav denna

Preem

Småföretagarnas Riksförbund tecknar nytt avtal med Preem med generösa rabatter för dig som är medlem. Ghassan Ghaziri och Robin Silfverberg Upp till 1 krona rabatt i 6 månader Just nu får du som har företagskort via Småföretagarnas Riksförbund automatiskt 100 öre rabatt på diesel per liter, 70 öre rabatt på bensin och hela 15% på biltvätt. Erbjudandet gäller f r o

Juridiska verktygslådan

DIN JURIDISKA VERKTYGSLÅDA En samlingssida med juridiska råd och stöd för Dig som småföretagare. Det ska vara lätt att göra rätt. Som medlem i Småföretagarnas Riksförbund har du alltid 3×30 min juridisk rådgivning per år och kostnadsfri inkassotjänst tillsammans med Nordbro Inkasso. Vi har även samlat andra verktyg som kan hjälpa dig som företagare att

Rulla till toppen